پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403
نفت و انرژی

عربستان به کاهش تولید اضافی نفت پایان می‌دهد

عربستان به کاهش تولید اضافی نفت پایان می‌دهد

عربستان سعودی در بحبوحه نشانه‌های بهبود تقاضای جهانی برای نفت، تولیدش را در ژوییه افزایش داده و به سطح سهمیه تولید مصوب در اوپک می‌رساند.

اوپک پلاس شنبه هفته جاری کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز را به مدت یک ماه دیگر تا پایان ژوییه تمدید کرد. این گروه در واکنش به سقوط شدید قیمت نفت برنت در آوریل توافق کرده بودند که تولیدش را در ماههای مه و ژوئن مجموعا به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز محدود کند.

عربستان سعودی و متحدانش شامل کویت و امارات متحده عربی اعلام کرده بودند که در ژوئن کاهش تولید ۱.۱۸ میلیون بشکه در روز را علاوه بر کاهش تولید اوپک پلاس انجام خواهند داد که سهم عربستان سعودی از این کاهش داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز بود.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، اعلام کرد که این کاهش داوطلبانه در ژوییه ادامه نخواهد یافت و با توجه به بهبود جهانی تقاضا برای نفت، این کشور مطابق با سهمیه‌اش نفت تولید می‌کند.

وی در یک کنفرانس خبری مجازی اوپک پلاس گفت: این کاهش تولید داوطلبانه به اهداف خود رسید و بخشی از تولیدی که در ژوییه افزایش پیدا خواهد کرد، به مصرف داخلی می‌رسد.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان خاطرنشان کرد که مصرف نفت سعودی برای تولید نیرو معمولا در ماه‌های گرم تابستان افزایش پیدا می‌کند.

عربستان سعودی و روسیه به بالا بردن قیمت نفت برای تامین نیازهای بودجه‌ای خود نیاز دارند اما از سوی دیگر باید مراقب باشند نفت به بالای ۵۰ دلار در هر بشکه صعود نکند زیرا باعث بازگشت دوباره تولید نفت شیل آمریکا می‌شود. این تولیدکنندگان همچنین باید روند احیای تقاضای جهانی را در برابر بازگشت عرضه نفت لیبی پس از ماهها توقف تولید این کشور و همچنین پایبندی تولیدکنندگانی مانند عراق و نیجریه به تعهداتشان زیرنظر داشته باشند.

احسان عبدالجبار، وزیر نفت جدید عراق در مکالمه تلفنی با شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان بر پایبندی کامل کشورش بر توافق کاهش تولید تاکید کرد.

شرکت نفتی دولتی آرامکوی سعودی روز یکشنبه قیمت فروش گریدهای نفتی خود در ژوییه برای همه مناطق جهان را افزایش داد. این اقدام احتمالا اشتیاق خریداران برای خرید به منظور ذخیره سازی را کم می‌کند اما در عوض به کاهش سطح ذخایر نفت کمک خواهد کرد.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان اظهار کرد که افزایش قیمت فروش نفت عربستان می‌تواند به عنوان نشانه‌ای از بهبود تقاضای جهانی برای نفت تلقی شود.

توافق کاهش تولید اوپک پلاس قرار است تا آوریل سال ۲۰۲۲ ادامه پیدا کند اما نرخ کاهش از ژوییه به بعد کمتر می‌شود. تحت پیمانی که در آوریل تصویب شده است، کاهش تولید اوپک پلاس تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۷.۷ میلیون بشکه در روز تسهیل می‌شود و سپس به مدت ۱۶ ماه از ژانویه سال ۲۰۲۱ تا آوریل سال ۲۰۲۲ به ۵.۸ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه روز دوشنبه اظهار کرد که پیش بینی وضعیت در آوریل هنوز زود است و پیش شرط اصلی برای هر گونه تمدید بیشتر این توافق به سرعت احیای اقتصاد و سطح ذخایر نفت بستگی خواهد داشت. وی گفت: توافق اوپک پلاس در شرایطی که تقاضا بر اثر پاندمی ویروس کرونا سقوط کرد، حدود ۹ میلیون بشکه در روز نفت را از بازار جهانی حذف کرد.

بر اساس گزارش رویترز، کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس تا دسامبر هر ماه برای بازبینی وضعیت بازار، بررسی پایبندی و ارایه توصیه درباره کاهش تولید دیدار خواهد کرد. نشست بعدی این کمیته برای ۱۸ ژوئن برنامه ریزی شده است. نشست بعدی وزیران اوپک و اوپک پلاس در روزهای ۳۰ نوامبر و اول دسامبر برگزار می‌شود.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید