شنبه 1 اردیبهشت 1403
صنعت و تجارت

ایران، دومین صادرکننده فرش دستباف جهان

ایران، دومین صادرکننده فرش دستباف جهان

رئیس مرکز ملی فرش از پیگیری برای حذف تعهد ارزی برای صادرکنندگان فرش دستباف خبر داد و گفت: در سال ۲۰۲۰ کل صادرات فرش دستباف در جهان بیش از ۸۷۰ میلیون دلار بوده که ۷۲ میلیون دلار آن از ایران صادر شده و این رقم بیشترین صادرات در جهان بعد از صادرات کشور هند است.

فرحناز رافع در نشستی خبری اظهار کرد: به دلیل مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا، صادرات فرش در سال ۲۰۲۰ در کل دنیا کاهش داشته و به بیش از ۸۷۰ میلیون دلار رسیده است. این در حالی است که صادرات فرش در جهان در سال‌های قبل از آن بیش از یک میلیارد دلار و حتی در سال ۲۰۱۶ یک میلیارد و ۵۸۰ میلیون دلار بوده است.

به گفته وی بر اساس آمارهای جهانی، در سال ۲۰۲۰ هند با ۲۷۸ میلیون دلار صادرات فرش در رتبه اول، ایران با ۷۲ میلیون دلار در رتبه دوم و نپال با ۵۱ میلیون دلار در رتبه سوم بوده است. صادرات پاکستان و چین هم به ترتیب ۵۰ و ۳۱ میلیون دلار بوده و ترکیه هم با افت چشمگیر، رقم ناچیزی از صادرات فرش داشته است. این آمارها برخلاف اظهارات برخی افراد است که اطلاعات نادرست در اختیار مردم قرار داده و می‌گویند ایران در صادرات فرش از سایر کشورها عقب افتاده است.

رافع همچنین معتقد است ایران در حقیقت رتبه اول صادرات فرش در جهان را دارد. چرا که هند گلیم و فرش‌های دستباف بسیار ارزان که با ربات بافته می‌شود را به عنوان فرش دستباف صادر می‌کند، اما ایران فقط فرش دستباف و گبه را تحت عنوان فرش دستباف صادر می‌کند.

منبع: ایسنا

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید