چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
اقتصاد ایران

ارتباط موثر دانشگاه با کارآفرینان؛ پیش نیاز توسعه

ارتباط موثر دانشگاه با کارآفرینان؛ پیش نیاز توسعه

یک کارشناس حوزه کارآفرینی بابیان اینکه ارتباط موثر دانشگاه با کارآفرینان و پیشران‌های اقتصادی از الزامات مهم توسعه محسوب می‌شود، گفت: چون نتوانستیم در دانشگاه‌ها بستری برای ارتباط با کارآفرینان و پیشران‌های اقتصادی طراحی کنیم، وضعیت کنونی با شرایط مطلوب فاصله دارد.

غلام‌حیدر ابراهیم بای‌سلامی با بیان اینکه با تغییراتی که در اقتصاد جهانی رخ داده، نوآوری و خلاقیت از اصول مهم پیشرفت و توسعه به شمار می‌رود و به همین علت ارتباط موثر دانشگاه با کارآفرینان و پیشران‌های اقتصادی از الزامات مهم توسعه محسوب می‌شود، اظهار کرد: برای مثال شرکت ژاپنی تویوتا طی پنج سال آینده حدود ۵۰ میلیون دلار برای تأسیس مراکز تحقیقاتی مشترک با دانشگاه‌های فناوری ماساچوست و استنفورد سرمایه‌گذاری خواهد کرد. محققان این مراکز بر روی ساخت سیستم‌هایی کار خواهند کرد که از هوش مصنوعی برخوردارند.

وی افزود: بسیاری از کارشناسان معتقدند که یکی از چالش‌های موجود بر سر راه ارتباط میان دانشگاه و کارآفرینان، نبود هماهنگی کافی میان وزارت علوم، وزارت اقتصاد، معاونت علمی ریاست جمهوری و سایر بخش‌های مرتبط دیگر است. حال باید بررسی کرد که در سال‌های گذشته دانشگاه و کارآفرینان تا چه میزان با یکدیگر پروژه‌های مشترک تعریف کردند و از چه ابزارهایی برای ارتقای این روابط باید استفاده کرد.

بای‌سلامی با تاکید بر اینکه از درون دانشگاه هیچ نوع کارآفرینی رخ نخواهد داد، گفت: کارآفرینی پدیده ای اجتماعی است و از دل جامعه نشات می‌گیرد. در واقع دانش‌های مبتنی بر نوآوری خلاقیت خمیرمایه کارآفرینی هستند که باید از فناوری و دانش روز بهره مند باشند. دانشگاه اگر بنا را بر اداره بروکراتیک قراردهد، چیزی جز چند مقاله و کتاب از آن خارج نمی‌شود. دانشگاه کارآفرین دانشگاهی است که کسب و کارهای جدید را بر مبنای نوآوری و فناوری‌های به روز ترویج و تبلیغ می‌کند و با نگاهی علمی به کارآفرینی در جامعه می‌پردازد. کارآفرینی‌هایی که تکیه بر خلاقیت و دانش روز نداشته باشد و دانشگاه را مبنای کار خود قرار ندهد، محکوم به شکست خواهد بود و به نوعی می‌توان آن را ابتر نامید.

وی افزود: اگر استیو جابز، بیل گیتس و ایلان ماسک در این حوزه رشد و نمو داشتند، قطعا مصرف کننده خوراکی بودند که دانشگاه آن را تولید کرده است. در دانشکده کارآفرینی باید نوآوری، خلاقیت، تعهد، انگیزه پیشرفت و روحیه ریسک پذیری را در جوانان و کارآفرینان مستعد نهادینه کرد. با بسترهای جدید از جمله اینترنت اشیاء، متاورس و نظایر آن که در جهان فراگیر شده باید در این حوزه از رویکردهای تخصصی بهره گرفت تا گام به گام با این پیشرفت‌ها و تغییرات حرکت کرد.

این استاد و کارشناس حوزه کارآفرینی در پاسخ به این سوال که ارتباط دانشگاه با کارآفرینان و پیشران‌های اقتصادی را چگونه ارزیابی می‌کنید گفت: ما به این علت که نتوانستیم در دانشگاه‌ها بستری را برای ارتباط با کارآفرینان و پیشران‌های اقتصادی طراحی کنیم، وضعیت کنونی با شرایط مطلوب فاصله دارد. باید مسائل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی که کارآفرین با آن سر و کار دارد را روی میز دانشگاه قرار دهیم و دانشگاه هم وظیفه دارد که پاسخ‌ها و علم مفید و موثر و پیشرو را در اختیار کارآفرین قرار دهد.

اما به گفته وی در وضعیت فعلی دانشگاه بسیار منزوی است و کارآفرینی به شکل زنجیره وار مدیریت زنجیره تامین و مدیریت زنجیره ارزش را به یکدیگر متصل نکرده و دچار نابه سامانی‌هایی شده است. باید تلاش کنیم که میان دانشگاه و کارآفرینی ارتباط برقرار شود که پس از ترویج این مفاهیم تازه مدیریت در عصر جدید معنایی تازه پیدا می‌کند.

منبع: ایسنا

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید