شنبه 1 اردیبهشت 1403
اقتصاد ایران

بالا رفتن کیفیت تولید با ارتقای سطح مهارت کارگران

بالا رفتن کیفیت تولید با ارتقای سطح مهارت کارگران

یک مقام کارگری با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌های علمی -کاربردی نقش موثری در تربیت نیروی کار ماهر و هدایت و جذب آنها به بنگاه‌ها و بازار کار دارند، ارتقای سطح مهارت کارگران را در افزایش بهره‌وری و کیفیت تولید موثر خواند.

فتح اله بیات اظهار کرد: بحث مهارت آموزی را از دو روش می‌توان پیگیری کرد. اگر تحصیلکردگان را مدنظر داشته باشیم در حین تحصیل باید این امکان برای آنها فراهم شود که در کنار دروس دانشگاهی، دروس فنی و مهارتی هم آموزش داده شود که هم اکنون در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و در بخش دانشگاهی مثل دانشگاه علمی - کاربردی این اتفاق در حال رخ دادن است.

وی ادامه داد: بخش دیگر افرادی هستند که تا مقطع دیپلم و کمتر تحصیل می کنند و می‌خواهند زودتر وارد بازار کار شوند. این عده تا قبل از اینکه وارد بازار شوند یا خودشان به کار آزاد مشغولند یا بعد از گذراندن دوره خدمت سربازی می خواهند به بازار کار راه پیدا کنند.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی تصریح کرد: در قانون کار برای نیروهای عادی پیش بینی شده که حدود یک ماه به شکل آزمایشی کار کنند و نیروهایی که تحصیلکرده و مهارت آموز حرفه ای هستند حدود ۳ ماه این دوره آزمایشی را باید بگذرانند. زمانی که نیروی کار هیچ مهارتی ندیده است ممکن است نتواند جذب بازار کار شود؛ لذا اگر در محیط کار مهارت آموزی اتفاق بیفتد قطعا به جذب نیروی کار کمک می کند.

به اعتقاد بیات در صورتی که کارجویان قبل از بازار کار و در حین کار دوره های آموزش مهارتی و تکمیلی را طی کنند به نفع جامعه و کارفرما خواهد بود و موجب ارتقای سطح مهارت کارگران و افزایش بهره وری و کیفیت تولید خواهد شد.

این مقام کارگری با بیان اینکه نیروی کاری که در کنار دوره‌های تئوری، دوره‌های عملی را بگذراند سریع تر وارد بازار کار می شود، گفت: کارفرما نیروی کاری را که ماهر و کارآزموده باشد جذب و تامین مالی می‌کند و این مسأله در امنیت شغلی وی اثرگذار است.

وی در پایان تصریح کرد:سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌های علمی -کاربردی نقش موثری در تربیت نیروی کار ماهر و هدایت و جذب آنها به بنگاه‌ها و بازار کار دارند.

منبع: ایسنا

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید