شنبه 1 اردیبهشت 1403
اقتصاد جهان

تورم ایالات‌متحده موجب سقوط سهام شد

تورم ایالات‌متحده موجب سقوط سهام شد

سهام آسیایی امروز (چهارشنبه) و به دنبال افت در وال استریت پیش از انتشار گزارش مهم تورم ایالات‌متحده سقوط کرد.

سرمایه‌گذاران با ترس خود را برای ارقام قیمت مصرف‌کننده آماده می‌کنند زیرا تحلیلگران هشدار می‌دهند که این ارقام می‌تواند افزایش نرخ بهره بزرگ دیگری از فدرال رزرو را رقم بزند و انتظارات رکود اقتصادی را تقویت کند.

بانک مرکزی ایالات‌متحده اعلام کرده است که تصمیمش در مورد زمان و میزان تشدید سیاست‌های پولی بر اساس این داده‌ها انجام می‌شود زیرا بانک در تلاش برای عبور از خط باریکی بین کاهش تورم از بالاترین سطح چهار دهه گذشته و تلاش برای آسیب نرساندن به اقتصاد است.

این امیدواری وجود دارد که شاخص‌های اخیر نشان‌دهنده کند شدن فعالیت‌ها به فدرال رزرو فضای کمتری برای رفتارهای جنگ‌طلبی بدهد اما جهش بیش از پیش‌بینی‌ در مشاغل طی ماه گذشته، بحث در مورد سومین افزایش متوالی سه‌چهارم در سپتامبر را زنده کرد.

کارول کنگ، از بانک مشترک المنافع استرالیا گفت: «هیئت سیاست‌گذاری فدرال رزرو باید مطمئن شود که تورم به‌طور پایدار به سمت هدف حرکت می‌کند قبل از اینکه چرخه انقباض خود را متوقف کند».

نتیجه تورمی قوی احتمالا هیئت مدیره را تقویت می‌کند که هنوز تا آن نقطه فاصله دارد و به همین دلیل بازارها انتظارات خود را برای نرخ‌های بهره ایالات‌متحده افزایش می‌دهند.

ارقام روز چهارشنبه در زمان حساسی برای بازارهای جهانی منتشر می‌شود که با طیفی از مسائل دیگر ازجمله جنگ در اوکراین، مشکلات زنجیره تامین و افزایش تنش‌های چین و آمریکا بر سر تایوان مواجه شده است.

در حالی که آخرین فصل درآمد کمتر از آنچه تصور می‌شد دردناک بوده است، نشانه‌های فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد رکود اقتصادی شروع به تأثیرگذاری بر شرکت‌ها کرده است و برخی از شرکت‌های بزرگ از جمله اپل و آمازون  چشم‌انداز بدی را ارائه می‌کنند.

تراشه‌ساز میکرون (Micron) جدیدترین شرکت بود و گفت که به دلیل تقاضای ضعیف، احتمالا درآمد کمتری از پیش‌بینی‌هایش در سه ماهه چهارم خواهد داشت و این اظهارات یک روز پس از آن رخ داد که رقیب آن، انویدیا از نتایج ناامیدکننده رونمایی کرد.

شرکت‌های فناوری در نیویورک ضرر کردند و نزدک بیش از یک درصد کاهش یافت. هنگ کنگ، شانگهای، توکیو، سیدنی، سئول، ولینگتون، تایپه، مانیل و جاکارتا همگی در وضعیت خوبی بودند.

واکنش اولیه کمی به اخباری مبنی بر افزایش شاخص قیمت مصرف‌کننده چین در ماه گذشته به بالاترین حد در دو سال اخیر مشاهده شد اما کمتر از حد انتظار بود.

قیمت نفت ثابت بود و حدود ۶ ماه گذشته باقی ماند حتی پس از انتشار اخباری مبنی بر توقف عرضه از روسیه به سه کشور اروپایی از طریق اوکراین، زیرا تحریم‌ها پردازش پرداخت ترانزیت را منع کردند.

بهای این کالا اساساً تمام دستاوردهای مشاهده شده از زمان حمله روسیه به همسایه خود در فوریه را از بین برده است زیرا انتظارات رکود اقتصادی پیش‌بینی‌های تقاضا را تحت تاثیر قرار داده است، در حالی که مصرف‌کنندگان به دلیل افزایش قیمت‌ها خرید بنزین را به تعویق می‌اندازند.

ادوارد مویا از اواندا (Oanda) گفت که بازار احتمالا تضعیف بیشتری نخواهد داشت.

وی در یادداشتی گفت: «از بین رفتن تقاضای نفت، ناشی از تضعیف اقتصاد جهانی نمی‌تواند قیمت نفت را با توجه به اینکه چشم‌انداز عرضه پایین باقی مانده است، بسیار پایین بیاورد».

منبع: ایسنا

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید