سه شنبه 28 فروردین 1403
نفت و انرژی

در روزهای سرد سال، بیشتر گاز مصرف کنید تا تخفیف ۷۰ درصدی بگیرید!

در روزهای سرد سال، بیشتر گاز مصرف کنید تا تخفیف ۷۰ درصدی بگیرید!

در حالی که آذرماه امسال هیات دولت مصوبه جدید ‎اصلاح تعرفه گاز خانگی را ابلاغ و اعلام کرد، تعرفه گاز حدود ۷۰ درصد مشترکان در پله‌های اول و مصرف درون الگوی بهینه، هیچ تغییری نکرده است، روز گذشته خبری مبنی بر توقف مصوبه دولت رسانه‌ای شد که نشان داد پرمصرف ها، مشمول تخفیف گازی دولت شده اند.

در هفته های پایانی پاییز امسال و در آستانه ورود به فصل سرد سال و افزایش مصرف گاز، هیات دولت مصوبه جدید ‎اصلاح تعرفه گاز خانگی را ابلاغ کرد. طبق این مصوبه، تعرفه گاز حدود ۷۰ درصد مشترکان در پله‌های اول و مصرف درون الگوی بهینه، هیچ تغییری نکرد؛ اما مشترکان پرمصرف افزایش قیمت داشته و مشترکان پله آخر و بسیار پرمصرف (بدمصرف) که ۴ درصد مشترکان را تشکیل می‌دهند، نقره‌داغ می شدند.

بر پایه این مصوبه، پله‌های اول تا سوم بدون تغییر قیمت ماندند، ولی پله چهارم تا ششم ۳۰ درصد افزایش و پله هفتم تا دهم ۵۰ درصد افزایش نسبت به تعرفه قبلی را داشتند و همچنین تعرفه پله‌های یازدهم و دوازدهم نیز عدد ثابت ۵۰۰۰ و ۶۰۰۰ تومان به ازای هر متر مکعب تعیین شدند.

مصوبه اصلاح تعرفه گاز خانگی تا ۱۵ اسفند کنسل شد/ تخفیف ۷۰ درصدی؛ خبری خوش برای مشترکان پرمصرف و بدمصرف گاز

در این باره مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز طی گفت‌وگویی اظهار داشت: مشترکین خانگی که مصرف گاز آن‌ها در ماه‌های سرد سال نسبت به دوره مشابه سال قبل کمتر شود، به ازای هر یک واحد درصد کاهش، مشمول تخفیف یا همان پاداش صرفه‌جویی معادل ۳ واحد درصد در گازبهای صورتحساب همان دوره خواهند شد که این تخفیف تا سقف ۴۵ درصد گازبها در صورتحساب آن‌ها اعمال خواهد شد. وی تأکید داشت: مشترکینی که در ماه‌های بسیار سرد سال، مصارف آن‌ها حداکثر ۷۰ درصد الگوی متعارف مصرف (سقف پله ۳ جدول پلکانی) باشد، گازبهای آن‌ها صد در صد رایگان خواهد بود. این مقام مسئول همچنین یادآور شد: در راستای ایجاد عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه یارانه انرژی، با مصوبه هیأت وزیران، برای مشترکان پرمصرف و بسیار پرمصرف گاز نیز، جریمه‌هایی در نظر گرفته شده که از ۱۶ آذرماه، قابلیت اجرا دارد.

اما بر اساس این گزارش، در روزهای اخیر، با صدور قبوض گاز مشترکان خانگی، تعداد کمی از مشترکان در رسانه‌های مجازی عنوان کردند که رقم این قبوض بسیار بالاست و رسانه‌ها نیز از جانب آنها تیتر زده‌اند که «قبوض بالای گاز صدای مردم را درآورد.»

این ادعا در حالی بود که پیشتر وزارت نفت و شرکت ملی گاز از نجومی شدن قبوض کمتر از ۲ درصد مشترکان که در پله ۱۱ و ۱۲ مصرف قرار دارند و مصارفشان به طرز عجیبی غیرمتعارف است، هشدار داده بود.

طبق اعلام شرکت ملی گاز در نظام تعرفه جدید، قبض گاز مشترکان به صورت زیر است:

  • پله ۱ تا ۳، معادل ۶۰ درصد مشترکان، کمتر از ۳۰ هزار تومان
  • پله ۴ تا ۶، معادل ۲۹ درصد مشترکان، بین ۳۵ تا ۱۰۲ هزار تومان
  • پله ۷ تا ۱۰، معادل ۱۹ درصد مشترکان، بین ۱۴۲ تا ۴۷۲ هزار تومان
  • دو پله ۱۱ و ۱۲، معادل ۱.۶ درصد مشترکان، در حد چند میلیون تومان

تخفیف ۷۰ درصدی؛ خبری خوش برای مشترکان پرمصرف و بدمصرف گاز/ چراغ سبز دولت برای افزایش بی رویه مصرف گاز در روزهای سرد سال؟

اعداد فوق نشان می‌دهد، در صورتی که مشترکان در محدوده الگوی بهینه، مصرف گاز داشته باشند، رقم قبوض افزایش قابل توجهی نخواهد داشت؛ اما مسلما برای پرمصرف‌ها و بدمصرف ها، جریمه لحاظ می‌شود؛ جریمه‌ای که در روزهای سرد سال که بسیاری از هم وطنان نیاز به گاز برای مصارف خانگی دارند، معقول است. به هر حال آنچه در این سال‌ها دیده شده است، مصرف بی رویه گاز توسط قشر مرفه‌نشین برای اموری همچون گرم کردن استخرهای خانگی و ویلاهاست که با مصرف گاز چند هزار متر مکعبی، به ناترازی مصرف گاز منجر شده است.

حال سوال اینجاست که دولت با چشم پوشی از مصرف بی رویه گروهی از پرمصرف‌ها ـ که بیشتر قشر ثروتمند جامعه نیز هستند ـ تصمیم گرفته است برای قبوض این مشترکان، تخفیف نیز لحاظ کند؟! و نکته قابل تامل اینجاست که کم‌مصرف‌ها هیچ سهمی از تخفیف گازی دولت ندارند. به بیان دیگر، بررسی‌ها نشان می‌دهد، طبق تعرفه‌های جدید گاز، قبض گاز کمتر از ۲ درصد از مشترکان پرمصرف، نجومی شده است که طبق گزارش وزارت کار جزو طبقات مرفه جامعه بوده و یا با سهل‌انگاری اقدام به مصرف نجومی گاز کرده‌اند. حال دولت تصمیم گرفته است برای این افراد، تخفیف در نظر بگیرد!

جزئیات عقب نشینی دولت از یک تصمیم مهم اقتصادی

در نهایت با فضای به وجود آمده در خصوص قبوض گاز، دیروز مدیر امور گازرسانی شرکت گاز از دستور رئیس‌جمهور برای تخفیف ۷۰ درصدی در قبوض جدید گاز خبر داد.

مسلم رحمانی، مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در گفت‌وگویی با اشاره به تصمیم جدید دولت در صدور قبوض گاز جدید عنوان کرد: طبق مصوبه جدید هیات دولت ـ که در ۱۶ آذر امسال به تصویب رسید ـ تعرفه گاز سه پله اول مصرف گاز خانگی بدون تغییر ماند و هیچ افزایشی نیافت.

وی ادامه داد:، اما تعرفه گاز پله ۴ تا ۶ به میزان ۳۰ درصد و تعرفه گاز پله ۷ تا ۱۰ به میزان ۵۰ درصد نسبت به تعرفه قبلی افزایش یافت. همچنین برای پله‌های ۱۱ و ۱۲ نیز تعرفه ۵۰۰۰ و ۶۰۰۰ تومان در نظر گرفته شد.

رحمانی گفت: طبق تعرفه جدید، قبوض جدید گاز نیز صادر شد که بر مبنای آن قبض گاز ۶۰ درصد از مردم هیچ تغییری نکرد و قبض گاز حدود ۹۰ درصد مردم کمتر از ۱۰۲ هزار تومان اعلام شد و فقط مشترکان دو پله آخر که حدود ۱.۶ درصد از مردم را شامل می‌شوند، شاهد قبوض بالایی به دلیل مصارف غیرمتعارف بودند.

مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: با توجه به ارقام چند میلیونی در برخی از قبوض گاز، رئیس جمهور دستور داد، ۷۰ درصد از افزایش قبوض گاز از بازه زمانی ۱۶ آذرماه تا ۱۵ اسفندماه امسال به مردم بخشیده شده و تخفیف داده شود؛ یعنی روال تخفیف بدین صورت است که یک بار قبض گاز با تعرفه قدیم و یک بار به تعرفه جدید محاسبه و در صورت افزایش قبض، ۷۰ درصد آن به مشترکان بخشیده می‌شود. مثلا حدود ۶۰ درصد مردم که قبض گازشان هیچ تغییری نکرده، طبیعتا تخفیفی نیز دریافت نخواهند کرد، ولی مابقی مشترکان از این تخفیف بهره‌مند خواهند شد.

رحمانی گفت: البته مصوبه تعرفه گاز جدید همچنان پابرجاست و از سال آینده کامل اجرا می‌شود و ضرورت دارد مردم نسبت به این موضوع هشیار باشند و رسانه‌ها نیز به خوبی این موضوع را اطلاع‌رسانی کنند.

مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در پایان گفت: همچنان سامانه هوای سرد در کشور وجود دارد و مصرف گاز خانگی روز به روز در حال افزایش است. از مردم عزیز خواهشمندم با پوشیدن لباس گرم و پیوستن به کمپین هر خانه یک اتاق گرم و تنظیم دمای خانه روی ۱۸ درجه به تامین پایدار گاز هم‌وطنان خود در انتهای شبکه گاز رسانی کمک کنند.

منبع: خبرآنلاین

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید