شنبه 1 اردیبهشت 1403
پول و سرمایه

عملکرد ضعیف دولت در پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری

عملکرد ضعیف دولت در پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری

آمار هشت ماهه سال ۱۴۰۱ حاکی از آن است که تنها ۴۶ درصد متقاضیان وام ازدواج و ۴۰ درصد از واجدان شرایط وام فرزندآوری، این تسهیلات را دریافت کرده‌اند.

هفته گذشته بود که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی عملکرد دوات سیزدهم در زمینه پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری در هشت ماهه سال ۱۴۰۱ را بررسی کرد.

دریافت وام ازدواج و فرزندآوری در سال جاری به یکی از چالش‌های واجدان شرایط این وام‌ها تبدیل شده بود، زیرا بسیاری از آنها با وجود اینکه طبق قانون می‌توانستند این تسهیلات را دریافت کنند، اما به دلایل مختلف به حق خود نمی‌رسیدند.

از سوی دیگر، دولت و بانک مرکزی بارها با استناد به آمار وام‌های پرداختی، به تمجید از عملکرد خود می‌پرداختند. بررسی گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس تا حدودی عملکرد دولت در پرداخت وام‌های ازدواج و فرزندآوری را توضیح می‌دهد.

 

کمتر از نصف متقاضیان وام گرفتند!

بررسی اجمالی گزارش مرکز پژوهش‌ها، حاکی از عملکرد غیرقابل قبول دولت در زمینه پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری است.

 

به طوری که از میان یک میلیون و ۱۵۵ هزار نفر متقاضی دریافت تسهیلات ازدواج تنها ۴۶ درصد از این افراد موفق به دریافت آن شده‌اند.

از میان این ثبت‌نام‌کنندگان، وام بیش از ۱۳۵ هزار نفر در انتظار تعیین شعبه است و ۲۳ هزار و ۵۱۸ نفر نیز در انتظار پذیرش توسط شعبه بانکی هستند. حدود ۶۰ هزار نفر هم با وجود تکمیل مدارک، هنوز نتوانستند وام خود را دریافت کنند.

همچنین دولت رئیسی، درحالی بارها بر افزایش پرداخت وام ازدواج تاکید کرده است که طبق این گزارش، در هفت ماهه نخست سال ۱۴۰۰ حدود ۶۶ درصد متقاضیان، موفق این وام را دریافت کرده بودند که بسیار بیشتر از درصد سال جاری است.

از سوی دیگر، یک میلیون ۲۸۳ هزار نفر در هشت ماه نخست سال ۱۴۰۱ برای دریافت وام فرزندآوری ثبت کردند و تنها ۴۰ درصد از آنها این وام را دریافت کردند.

کدام استان بیشترین وام را پرداخت کرد؟

گزارش مرکز پژوهش‌ها، دسته‌بندی وام‌ها ازدواج پرداخت شده به تفکیک استان، نشان می‌دهد که ایلامی‌ها در مقایسه با دیگر استان‌های کشور بیشترین وام را نسبت به تعداد ثبت‌نام‌کنندگان گرفته‌اند. به طوری که ۵۹ درصد از متقاضیان وام ازدواج در این استان، وام خود را دریافت کرده‌اند. یزد و قم نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

از سوی دیگر، در استان آذربایجان غربی، تنها ۳۶ درصد از متقاضیان وام ازدواج موفق به دریافت آن شده‌اند و این استان بیشترین نسبت متقاضیان در صف را داراست.

بانک‌های ایلام در زمینه پرداخت وام فرزندآوری نیز نسبت به باقی استان‌ها پیشگام بودند و این وام را برای ۵۸ درصد از متقاضیان تامین کرده‌اند. با این وجود، استان خوزستان با ثبت رقم ۲۷ درصد، ضعیف‌ترین عملکرد را در پرداخت وام فرزندآوری را به نام خود زده است.

گفتنی است که بانک‌های استان آذربایجان غربی در زمینه وام فرزندآوری نیز ضعیف عمل کرده‌اند و پس از خوزستان در رده بعدی کمترین میزان پرداخت این وام قرار دارند.

 

چند نفر وام ازدواج ۱۵۰ میلیونی گرفتند؟

یکی از نکات قابل توجه گزارش مرکز پژوهش‌ها، مربوط به وام‌های ازدواج پرداختی به تفکیک سن وام‌گیرندگان است.

در هشت ماه نخست امسال، بیش از ۲۵۰ هزار فقره وام به زوج‌هایی پرداخت شد که مرد کمتر از ۲۵ سال و زن کمتر از ۲۳ سال سن داشتند. به این ترتیب، این افراد وام ۱۵۰ میلیون تومانی را دریافت کرده‌اند. اما تعداد زنان دریافت‌کننده وام ۱۵۰ میلیون تومانی نزدیک به دو برابر تعداد مردانی است که این وام را دریافت کرده‌اند. به عبارت دیگر نیمی از این زنان با مردان بیش از ۲۵ سال ازدواج کرده‌اند.

 

آمار پرداخت وام ازدواج به تفکیک سن

آمار پرداخت وام ازدواج به تفکیک سن

 

 

۱۰۹ میلیارد تومان وام به زوج‌های بالای ۵۰ سال!

نکته تعجب‌برانگیز بررسی وام‌های ازدواج به تفکیک سن آن است که در مدت بررسی شده، ۹۱۴ فرد بالای ۵۰ سال وام ازدواج دریافت کردند که ۲۹۶ نفر از آنها بیش از ۶۰ سال سن داشتند. در واقع ۱۰۹ میلیارد تومان از کل وام‌های ازدواج به افراد بالای ۵۰ سال پرداخت شده است. این درحالی است که بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، پرداخت وام ازدواج به افراد بالای ۵۰ سال با توجه به ریسک ازدواج یا طلاق صوری در این افراد، ممنوع شده است!

مرکز پژوهش‌های مجلس در این باره تاکید کرده است که با وجود اعتقاد بانک مرکزی مبنی بر آنکه این موضوع، به دلیل باز ماندن برخی از پرونده‌های پرداخت وام از سال‌های گذشته است اما راستی‌آزمایی ازدواج‌ها با توجه به سنگینی صف‌های دریافت وام ضروری است.

منبع: تجارت نیوز

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید