پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403
صنعت و تجارت

بیشترین آسیب اقتصادی کرونا به کشاورزان وارد شده است

بیشترین آسیب اقتصادی کرونا به کشاورزان وارد شده است

یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: دولت باید یارانه‌ای ویژه، غیر از یارانه مصرفی، برای کشاورزان در شرایط فعلی در نظر بگیرد.

عبدالله حاتمیان در مورد تأثیرات کرونایی بر کشاورزی و تولید گفت: در شرایط اقتصادی متأثر از کرونا، بیشترین آسیب را کشاورزان و تولیدکننده می‌بیند. علتش این است که کشاورز، محصول نهایی بسیاری از تولیدات را مصرف می‌کند. مثلا کود شیمیایی یا تراکتور که هر دو محصول نهایی دو چرخه تولیدی هستند. اگر در این زنجیره‌های تولیدی مشکلی به وجود بیاید، تولیدکننده و کشاورز و در نهایت کلیت تولید ما آسیب می‌بیند.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه «کشاورز، به عنوان یک شهروند مصرف‌کننده نیز آسیب می‌بیند» گفت: مهم‌تر از آسیب فوق اما، آسیب به عنوان تولیدکننده است. امسال ما با کمبود کود شیمیایی روبرو هستیم و این آسیب متوجه تولید ما هست.

نماینده مردم درگز در مجلس در مورد الزامات بهداشتی تولید محصول گفت: تولیدات باید به صورت محدود در هر منطقه انجام شود و ارتباطات به حداقل برسد. پیشنهاد من این است که نهاده‌های کشاورزی به سهولت در اختیار  کشاورزان قرار بگیرد. در حوزه انتخابیه بنده، بیشتر مردم اقتصاد کشاورزی دارند. اگر نهاده‌هایشان تأمین شود، تردد آنها به حداقل می‌رسد. در نتیجه هم تولید سامان می‌گیرد و هم کشاورز سلامتی خود را حفظ می‌کند.

حاتمیان ادامه داد: اما اگر نهاده تأمین نشود، کشاورز مجبور است برای تهیه نهاده‌ راهی بازار شود که در این صورت احتمال ابتلای او افزایش پیدا می‌کند. پس وظیفه اصلی وزارت جهاد کشاورزی باید تأمین نهاده‌های کشاورزان باشد. کار وزارت جهاد کشاورزی به شدت وابسته به دیگر وزارت‌خانه‌ها است. امیدوارم همکاری خوبی داشته باشند.

نماینده مردم درگز در مجلس در پایان تأکید کرد: دولت باید یارانه‌ای ویژه، غیر از یارانه مصرفی، برای کشاورزان در شرایط فعلی در نظر بگیرد. تولید ما امسال با مشکلاتی مواجه است که اگر رسیدگی نشود، تغذیه‌ خانوارهای ما با مشکل مواجه می‌شود. دولت باید یارانه ای در اختیار کشاورزان به هر طریقی که در توانش است، قرار دهد.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید