پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403
اقتصاد جهان

شهرت هرکشور در صادرات چه محصولی است؟

شهرت هرکشور در صادرات چه محصولی است؟

امروزه صادرات تقریبا بیش از 25 درصد از کل تولید جهانی را تشکیل می‌دهد و در این میان نفت صادرات برتر در بیش از 50 کشور است. از سال 2000 ارزش کل تجارت جهانی کالاها و خدمات صادراتی 3 برابر شده و به 19.5 تریلیون دلار رسیده است.

در دهه‌های اخیر به طور تقریبی تمام کشورهای جهان برای بهبود رشد اقتصادی و حضور فعال در عرصه تجارت بین‌الملل نیاز مبرم به تجارت برون مرزی داشته‌اند و در این بین کشورهای در حال توسعه که با مشکلات کمبود منابع مواجه‌اند نیاز بیشتری به تجارت برون مرزی پیدا می‌کنند.

 

به گزارش «موج اقتصادی»، در صادرات نفت که بیش از 50 درصد از کل حجم صادرات جهانی را تشکیل می‌دهد، کانادا و آمریکا در آمریکای شمالی با در دست داتشتن 35 درصد از سهم بازار در صدر فهرست صادرکنندگان نفت و مکزیک کشور دیگری در این قاره اما با در دست داشتن بازاری به ارزش 50.7 میلیارد دلار در صدر فهرست صادرکنندگان خودرو در این قاره ایستاده‌اند.

 

در قاره آفریقا اما نفت و مواد معدنی سهم عمده صادرات را به خود اختصاص داده‌اند به طوری که 13 کشور این قاره در حوزه صادرات مواد معدنی و 9 کشور آن در حوزه صادرات نفت فعالیت می‌کنند که از جمله آنها می توان به تانزانیا اشاره کرد که سرآمد صادرکنندگان طلا در دنیا است و یا زامبیا که به صادرات کوپر معروف است. در این بین اما چهار کشور این قاره نیز در حوزه صادرات غذا و تنها یک کشور آن در حوزه صادرات چوب فعالیت می‌کنند. این در حالی است که کنیا به صادرات چای، اتیوپی به صادرات قهوه، ماداگاسکار به صادرات ماهی، جیبوتی به صادرات گاو و گوسفند و جمهوری آفریقا مرکزی نیز به صادرات چوب مشهور هستند. گفتنی است مه ارزش صادرات قهوه اتیوپی در سال 2018 نزدیک به 1 میلیارد دلار برآورد شده است.

 

قاره آسیا اما یکی از متنوع‌ترین سبدهای صادراتی در دنیا را دارد و با وجود آنکه نفت سهم عمده صادرات این قاره را در دست گرفته اما این قاره در صادرات مواد غذایی، وسایل نقلیه، کالاهای لوکس، وسایل الکتریکی، قطعات اولیه صنعت، مواد معدنی و پوشاک در دنیا سرآمد است.

 

ایران، عربستان سعودی، هند، قزاقستان و عراق صادرکنندگان عمده نفت و پاکستان و بنگلادش، کامبوج و نپال صادرکنندگان عمده پوشاک در این قاره هستند. در حوزه صادرات خودرو نیز دو کشور ترکیه و ژاپن این صنعت را در دست گرفته‌اند. در این میان اما افغانستان در صادرات انگور و سوریه در صادرات روغن زیتون در دنیا سرآمد هستند و کشورهای چین، کره جنوبی، تایلند، مالزی و فیلیپین درصدر فهرست صادرکنندگان محصولات الکترونیک و قطعات اولیه صنایع در دنیا قرار گرفته‌اند.

 

اروپا یکی دیگر از قاره هایی است که سبد صادراتی آن بسیار متنوع است و جایگاه اول صادرات آن به صنعت خودرو اختصاص داده شده است. کشورهای سوئد، آلمان، لهستان، انگلیس، بلژیک، جمهوری چک، فرانسه و چند کشور دیگر در این قاره در این حوزه مشغول فعالیت هستند. پس از صنعت خودرو، نفت بیشترین حجم صادرات این قاره را به خود اختصاص داده است و کشورهای فنلاند، نروژ، روسیه، یونان، بلاروس، لیتوانی، هلند و بلغارستان در این قاره به صادرات این محصول در دنیا معروف‌اند و سپس اوکراین در صادرات تخمه آفتاب گردان، ایتالیا، دانمارک و ایرلند در صادرات دارو، لتونی در صادرات چوب و سوئیس در صادرات طلا در دنیا سرآمد هستند.

 

و اما در آمریکای‌جنوبی عمده صادرات این قاره به مواد غذایی اختصاص داده شده است. به طوری که کشورهای آرژانتین، پاراگوئه، برزیل، گواتمالا و بلیز به ترتیب صادرکنندگان عمده روغن، دانه سویا، دانه سویا، موز و نیشکر در دنیا هستند و سپس کلمبیا، ونزوئلا و بولیوی عمده صادرکنندگان دومین محصول صادراتی این قاره یعنی نفت هستند و پس از مواد معدنی که کشورهای پرو، شیلی، گویان و سورینام در صادرات آنها در دنیا سرآمد هستند. پوشاک چهارمین صنعت صادراتی این قاره است که کشورهای نیکاراگوئه، هندوراس و ال سالوادور در آن فعالیت می‌کنند.

 

و اما در قاره اقیانوسیه استرالیا پرچمدار صادرات زغال سنگ در دنیا است و پس از آن نیوزلند در صادرات شیر، پالائو در صادرات ماهی، گینه نو در صادرات طلا، تیمور شرقی در صادرات نفت و فیجی در صادرات آب در دنیا سرآمد هستند.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید