چهارشنبه 29 فروردین 1403
اقتصاد جهان

غول‌های فناوری و کرونا؛ بلا یا برکت؟

غول‌های فناوری و کرونا؛ بلا یا برکت؟

شیوع ویروس کرونا که از اواخر سال 2019 استارت خورد نه تنها جان صدها هزار انسان را گرفت بلکه این اتفاق برای اقتصاد جهانی نیز فاجعه بار بوده است به طوری که اکثر کشورهای دنیا پس از این پاندمی با رکود اقتصادی مواجه شدند.

شیوع ویروس کرونا که از اواخر سال 2019 استارت خورد نه تنها جان صدها هزار انسان را گرفت بلکه این اتفاق برای اقتصاد جهانی نیز فاجعه بار بوده است به طوری که اکثر کشورهای دنیا پس از این پاندمی با رکود اقتصادی مواجه شدند. در حالی که پاندمی کرونا اقتصاد جهانی را از هم فروپاشیده و صنایعی مانند گردشگری را تا مرز نابودی کشانده، از طرف دیگر برای صنعت فناوری و به خصوص برخی از غول‌های آن که بر این صنعت تسلط کامل دارند این بحران به فرصت مبدل شده است.

از آنجایی که پاندمی کرونا حضور و تماس فیزیکی را به حداقل رسانده است، ما بیش از پیش به فناوری نیاز پیدا کرده‌ایم و اهمیت فناوری و قدرت غول‌های این صنعت بیش از قبل نمایان شده است. به عنوان مثال دولت‌ها طی این پاندمی پی بردند که نمی‌توانند بدون کمک دو غول اقتصادی «اپل» و «گوگل» که سیستم عامل 99 درصد گوشی‌های موجود در بازار را تامین می‌کنند، اپلیکیشنی را طراحی، ساخته و برای برقراری ارتباط طی پاندمی از آن استفاده کنند.

 

به گزارش «وب‌زوم»، پاندمی کرونا و عواقب اقتصادی آن می‌تواند غول‌های اقتصادی را بیش از قبل تقویت کند و در واقع فناوری یکی از معدود بخش‌هایی بود که از این بحران سود می‌برد. اما در این میان غول‌های این صنعت که بیشترین تمرکز بر روی آنها است، بیشترین سود را از پاندمی می‌برند.

 

بحران جهانی و فرصت غول‌های اقتصادی

 

با وقوع این بحران در حالی که اقتصاد اکثر بخش‌ها فلج شده بود، غول‌های فناوری (اپل، آمازون، فیسبوک، گوگل و مایکروسافت) روز به روز قوی‌تر می‌شدند و هر لحظه بر ارزش سهام آنها افزوده می‌شد. تا جایی که تنها تا تاریخ 20 ژوئیه امسال افزایش ارزش سهام آمازون 13 میلیارد دلار دیگر بر ثروت جف بزوس بنیان‌گذار این کمپانی اضافه کرد.

 

از آن‌جایی که قرنطینه مردم اکثر کشورهای دنیا را به خانه‌های خود محدود کرده و دورکاری را گسترش داده، تقاضا برای استفاده از خدمات غول‌های فناوری نیز افزایش یافته است و نه تنها افزایش تماس‌های ویدئویی و تماشای تلویزیون درآمد کمپانی‌هایی نظیر مایکروسافت و گوگل را چند برابر کرده، بلکه استفاده از فضای ابری نیز سهم قابل توجهی در افزایش درآمد این غول‌های فناوری در این دوره داشته است. در این میان تحلیل‌گران بر این باورند که تاثیرات مثبت پاندمی برای غول‌های فناوری بلندمدت خواهد بود و از این پس شاهد تغییر ذائقه مردم و گرایش آنها به سوی خرید آنلاین خواهیم بود.

 

غول‌های فناوری کاملا از تبعات اقتصادی پاندمی مصون هستند؟

 

با وجود آنچه گفته شد غول‌های فناوری کاملا از تبعات اقتصادی پاندمی کرونا در امان نیستند چرا که کاهش تبلیغات در نتیجه رکود اقتصادی بسیاری از بنگاه‌ها طی این دوران برای کمپانی‌هایی نظیر فیسبوک که بسیار به درآمد حاصل از تبلیغات خود وابسته بودند، بحران آفریده است؛ با این حال کمپانی‌هایی نظیر فیسبوک با داشتن ذخایر عظیم نقدینگی و در دست داشتن سکان بازار در مقایسه با کمپانی‌های فعال در سایر حوزه‌ها و یا رقبای خود در حوزه فناوری در شرایط بهتری قرار دارند.

 

از طرف دیگر پاندمی کرونا به نحوی رواج تبلیغات در سیستم عامل‌های آنلاین را سرعت بخشید و به احتمال زیاد با پایان این پاندمی و قدرت گرفتن دوباره بنگاه‌ها، این بار سیستم عامل‌های آنلاین جای رسانه‌های سنتی را خواهند گرفت و بنگاه‌ها بیش از قبل به سمت این سیستم عامل‌ها متمایل خواهند شد.

 

تمام کمپانی‌های فعال در این عرصه از پاندمی کرونا سود می‌برند؟

 

با این وجود تمام کمپانی‌های فعال در حوزه فناوری از پاندمی کرونا سود نمی‌برند بلکه تنها آنهایی که قدرت مالی کافی برای تحمل بحران اقتصادی پیش آمده را دارند، از این پاندمی سربلند بیرون خواهند آمد. حتی تاکنون نیز بسیاری از استارت‌اپ‌های تازه‌نفس طی پاندمی کرونا جان خود را از دست داده‌اند که این امر نیز می‌تواند مزیتی دیگر برای غول‌های اقتصادی به شمار آید چرا که در آینده با خیال راحت و به صورت انحصاری در این صنعت فعالیت خواهند کرد.

 

غول‌های فناوری طی چند ماه اخیر برای تحکیم سلطه خود بر بازار به دلیل اختلال اقتصادی ایجاد شده اقدام به خرید شرکت‌های فناوری و گسترش خدمات‌دهی خود کردند به طوری که فیسبوک در طی چند ماه گذشته پلتفرم گیفی را خریداری کرد و یا آمازون طی این مدت شرکت زوکس را که در عرصه توسعه فناوری‌های خوددران فعالیت می‌کند را خریداری کرد و گویا قصد دارد به کمک این کمپانی صنعت تاکسی‌رانی را متحول کند.

 

البته گفتنی است که سرمایه‌گذاری‌های اخیر غول‌های اقتصادی تنها محدود به یک منطقه نمی‌شود؛ بلکه فیسبوک به تازگی 5.7 میلیارد دلار در غول مخابرات هند، ریلاینس جیو و 4.5 میلیارد دلار نیز در شرکت تحویل کالا و حمل و نقل اندونزی سرمایه‌گذاری کرده است.

 

در حالی که رقبا شکست می‌خورند و یا هزینه‌های خود را کاهش می‌دهند، بحران اقتصادی فرصتی منحصربه‌فرد به فناوری‌های بزرگ می‌دهد تا سهم بیشتری از بازار را ببلعند و بر صنایع جدید تسلط یابند. حتی پس از بهبود اقتصادی و پس از پاندمی کرونا، هر زمان که باشد، به چالش کشیدن مواضع تقویت شده این غول‌های فناوری برای رقبا بسیار دشوار خواهد بود.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید