شنبه 1 اردیبهشت 1403
نفت و انرژی

واکنش اوپک پلاس برای مدیریت بازار نفت سریع‌تر می‌شود

واکنش اوپک پلاس برای مدیریت بازار نفت سریع‌تر می‌شود

مقامات عربستان سعودی و روسیه اعلام کردند اوپک پلاس با کمک برنامه دیدارهای ماهانه، در برابر تغییرات سریع‌تر واکنش نشان خواهد داد و رویکرد عملگرایانه تری را در بازار نفت در پیش می گیرد.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی روز شنبه پس از دیدار با الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه در ریاض گفت: برگزاری مرتب دیدارهای اوپک پلاس به معنای آن است که سیاستگذاران در کشورهای تولیدکننده نفت، بازار را در ماههای آینده هدایت خواهند کرد نه سفته بازان. از توافق اوپک پلاس ۹ ماه می گذرد و تا آوریل سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت اما ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۲ تمدید شود.

نواک گفت: ما دیدار ماهانه داریم زیرا بر این باوریم که بازار هنوز احیا نشده و همچنان فوق العاده نوسان دارد. ما باید رویکرد عملگرایانه تری در پیش گرفته و بتوانیم واکنش سریع‌تر داشته باشیم.

اوپک و متحدانش پس از مذاکرات دشواری که اوایل دسامبر داشتند، موافقت کردند هر ماه دیدار کنند در حالی که پیش از این دیدارهای این گروه به صورت نیم سالانه برگزار می شد. دیدار بعدی اوپک پلاس چهارم ژانویه است و این گروه افزایش تولید به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز را بررسی خواهد کرد. پیش از آن دیدارهای کمیته فنی مشترک اوپک پلاس و کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس برگزار خواهد شد که مسئول نظارت برا اجرای توافق کاهش تولید است.

این دو مقام بر تعهدشان نسبت به گروه اوپک پلاس و توافق کاهش تولید مجددا تاکید کردند. روابط اقتصادی میان عربستان سعودی و روسیه در حال توسعه است و روابط تجاری دو جانبه و سرمایه گذاریهای مشترک صندوقهای سرمایه دولتی دو کشور رو به رشد است.

شاهزاده عبدالعزیز گفت: ما در تعهدمان برای تثبیت بازار نفت همسو هستیم. نواک گفت: مذاکرات رو در رو در ریاض با دیدار دیگری در مارس دنبال می شود که گام دیگری به سوی تحکیم روابط فیمابین به شمار می رود. عربستان سعودی و روسیه با نقشه راه همکاری جدیدی موافقت کرده اند که در نیمه اول سال ۲۰۲۱ امضا خواهد شد و به فهرست ۳۰ پروژه به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار شامل ۲۴ پروژه نفت، گاز و انرژی هسته ای اضافه می شود. وزیر انرژی عربستان سعودی گفت: ما ۲۴ ابتکار جدید داریم و در نشست بعدیمان در مارس نشان می دهیم که به چه دست پیدا می کنیم. با وجود همه گیری ویروس کرونا، تجارت روسیه و عربستان سعودی به میزان ۶۰ درصد بر مبنای سالانه رشد کرده و دو طرف تاکید کردند که حجم تجارت تا سال ۲۰۲۴ باید به پنج میلیارد دلار برسد.

طبق اعلام سرویس مطبوعاتی معاون نخست وزیر روسیه، نواک پس از سفرش به عربستان، روز دوشنبه با بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران در مسکو دیدار خواهد کرد. زنگنه در جریان این سفر قصد دارد با نیکلای شولگینوف، همتای روسی خود که به تازگی منصوب شده است دیدار و درباره تحولات اخیر بازار نفت گفت و گو کند. سخنگوی شولگینوف این برنامه دیدار را تایید کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، زنگنه هفته گذشته اعلام کرد ایران قصد دارد تولید نفت را در سال ۲۰۲۱ به ۴.۵ میلیون بشکه در روز افزایش دهد. این میزان تولید با تلاشهای اوپک پلاس برای تثبیت بازار از طریق افزایش تدریجی تولید تضاد پیدا خواهد کرد.

 

منبع: ایسنا

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید