شنبه 1 اردیبهشت 1403
اقتصاد جهان

چگونه قیمت گوشت، برنج، تخم‌مرغ و مواد بهداشتی بعد از پاندمی در جهان افزایش یافت؟

چگونه قیمت گوشت، برنج، تخم‌مرغ و مواد بهداشتی بعد از پاندمی در جهان افزایش یافت؟

پاندمی کرونا هزینه بسیاری از جنبه‌های زندگی نظیر خدماتی و کالاهای مصرفی را دستخوش تغییر کرده است؛ در حالی که برخی از آنها در نتیجه تقاضای کم ناشی از فاصله اجتماعی و یا محدودیت‌های قرنطینه ارزان‌تر شده‌اند، برخی از این اقلام نیز در نتیجه دشوارتر شدن فرایند حمل و نقل افزایش قیمت چشمگیری داشته‌اند.

پاندمی کرونا هزینه بسیاری از جنبه‌های زندگی نظیر خدماتی و کالاهای مصرفی را دستخوش تغییر کرده است؛ در حالی که برخی از آنها در نتیجه تقاضای کم ناشی از فاصله اجتماعی و یا محدودیت‌های قرنطینه ارزان‌تر شده‌اند، برخی از این اقلام نیز در نتیجه دشوارتر شدن فرایند حمل و نقل افزایش قیمت چشمگیری داشته‌اند.

 

به گزارش «موج اقتصادی»، صنعت فرآوری گوشت یکی از صنایعی است که به شدت تحت تأثیر پاندمی قرار گرفته است و با توجه به اینکه کارمندان به دلایل ایمنی کار نمی‌کنند و کارخانه‌های تولید فراورده‌های گوشتی تعطیلاتی زیادی را پشت سرگذاشتند ظرفیت تولید و بسته‌بندی گوشت کاهش پیدا کرده است؛ همه این‌ها منجر به افزایش قیمت گوشت برای مصرف‌کنندگان شده است.

 

آخرین برآوردها حاکی از آن است که که ذخایر گوشت در فروشگاه‌های مواد غذایی و خرده‌فروشی‌ها ممکن است تا عید سال نو میلادی 30 درصد کاهش یابد و پش‌بینی‌ها حاکی از افزایش 20 درصدی قیمت گوشت و فراورده‌های گوشتی در نسبت با سال گذشته است.

 

در خیلی از کشورهای دنیا همزمان با پاندمی کرونا، قیمت تخم‌مرغ سر به فلک کشیده و بنا بر آخرین گزارش‌های گروه مطبوعاتی «مک‌کلاتچی» هر جعبه تخم‌مرغ در حالی به قیمت 55 دلار رسیده که این محصول تا قبل از پاندمی به قیمت جعبه‌ای 24 تا 26 دلار خرید و فروش می‌شده است. این افزایش قیمت تخم‌مرغ نه تنها مصرف‌کنندگان خرد را با مشکل مواجه کرده است بلکه بسیاری از کافه‌ها و رستوران‌ها نیز با مشکل تهیه غذا مواجه شده‌اند.

 

در این میان اما چندین سازمان از جمله «سی ان بی سی» گزارش داده‌اند که قیمت برنج طی پاندمی کرونا افزایش قابل توجهی داشته است و دلیل عمده این اتفاق آن است که پاندمی کرونا فعالیت‌های کشاورزی را به حداقل رسانده است و کشورهای تولیدکننده عمده برنج نیز در نتیجه این اتفاق اقدام به ذخیره برنج خود کرده‌اند. این کاهش عرضه در بازار منجر به افزایش قیمت این محصول شده است.

 

از سوی دیگر گندم نیز به عنوان ماده اولیه محصولاتی نظیر ماکارونی و نان طی پاندمی کرونا افزایش قیمت چشمگیری داشته است.

 

در این میان نمی توان از افزایش قیمت مواد بهداشتی چشم‌پوشی کرد. به طوری که قیمت یک شامپو در سایت آمازون از 12 ماه گذشته از 8 دلار به 12 دلار رسیده است و در این میان حوله و دستمال‌های مرطوب، دیگر محصولات بهداشتی هستند که طی پاندمی کرونا افزایش قیمت 20 درصدی را تجربه کردند؛ محصولات ضدعفونی‌کننده نیز دیگر محصولاتی هستند که قیمت آنها طی 12 ماه اخیر پرواز کرده است. به طوری که به طور متوسط قیمت هر شیشه محلول ضدعفونی‌کننده طی مدت پاندمی بیش از 2 برابر شده است.

 

علاوه بر افزایش هزینه‌های مربوط به مواد غذایی خاص، صرف خرید مواد غذایی برای کسانی که نمی‌خواهند خودشان به سوپرمارکت روی بیاورند در میان این پاندمی هزینه‌بر شده است.

 

گفتنی است که هزینه های زندگی طی پاندمی کرونا در حالی لحظه به لحظه در حال افزایش است که نرخ بیکاری در بسیاری از کشورهای دنیا طی مدت پاندمی کرونا رشد چشمگیری داشته است و بسیاری از دولت‌ها نیز تحت رکود اقتصادی در زیر بار فشار پرداخت حقوق کارکنان خود قرار گرفته‌اند. به عنوان مثال نرخ بیکاری آمریکا پس از شوک اولیه پاندمی کرونا تا 14.7 درصد بالا رفته و در حال حاضر به 6.7 درصد رسیده است.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید