چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
اقتصاد جهان

کرونا با بودجه نظامی کشورها چه کرد؟

کرونا با بودجه نظامی کشورها چه کرد؟

بودجه نظامی که به عنوان بودجه دفاعی نیز شناخته می‌شود، به میزان منابع مالی اختصاص یافته توسط دولت مستقل اطلاق می‌گردد، که به ارتقاء و نگهداری نیروهای نظامی یا سایر روش‌های ضروری برای اهداف دفاعی اختصاص می‌یابد.

در بین تمام کشورهای دنیا بودجه نظامی کشورهای قاره‌های آسیا، اقیانوسیه و آمریکا طی سال‌های 2000 تا 2019 بیشترین رشد را داشته و پس از آنها کشورهای اروپایی و خاورمیانه به ترتیب رشد یکسانی را طی این سال‌ها تجربه کرده‌اند. در آخر این فهرست هم کشورهای قاره آفریقا کمترین رشد بودجه نظامی را داشته‌اند.

 

بودجه نظامی که به عنوان بودجه دفاعی نیز شناخته می‌شود، به میزان منابع مالی اختصاص یافته توسط دولت مستقل اطلاق می‌گردد، که به ارتقاء و نگهداری نیروهای نظامی یا سایر روش‌های ضروری برای اهداف دفاعی اختصاص می‌یابد.

 

به گزارش «موج اقتصادی»، آمریکا با اختلاف از سایر کشورهای دنیا، سالیان سال است که در صدر فهرست کشورهای با بیشترین بودجه نظامی قرار گرفته است. با این وجود آمریکا از جمله کشورهایی است که بودجه نظامی آن طی چند سال اخیر کمترین تغییر را داشته است و طبق گفته دفتر بودجه آمریکا در آینده نیز بودجه نظامی آمریکا کمترین تغییرها را تجربه خواهد کرد؛ بودجه نظامی این کشور در حالی در سال گذشته 732 میلیارد دلار تخمین زده شده است که در سال 2014 بودجه این کشور نزدیک به 625 میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که در سال گذشته پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش اندک بودجه نظامی آمریکا بوده است. بودجه نظامی این کشور برای حدفاصل سال‌های 2020 تا 2021 نزدیک به 934 میلیارد دلار تخمین زده شده که افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد.

 

در حالی که بودجه نظامی آمریکا برای سال آینده افزایش چشمگیری یافته، سایر کشورهای دنیا تحت پاندمی کرونا و فشارهای اقتصادی بودجه نظامی خود را نیز کاهش دادند. از جمله این کشورها می‌توان به چین اشاره کرد که بودجه نظامی آن با کاهش 6.6 درصدی از سال گذشته، امسال به 178.6 میلیارد دلار رسیده است. هر چند با وجود این کاهش، چین کماکان دومین کشور جهان در زمینه بودجه نظامی است.

 

هند دیگر کشور این فهرست است که برای مدت طولانی سومین جایگاه را به خود اختصاص داده است. این کشور مانند چین در اثر فشارهای اقتصادی و لزوم افزایش بودجه بهداشتی، مجبور به کاهش بودجه نظامی خود شده است. به طوری که بودجه نظامی این کشور از 71.1 میلیارد دلار در سال گذشته، امسال به 65.86 میلیارد دلار رسیده است.

 

روسیه چهارمین کشور این فهرست است که طی سال‌های اخیر افزایش بودجه را تجربه کرده و بودجه نظامی آن طی سال های 2000 تا 2019 نزدیک به 175 درصد بیشتر شده است. بودجه نظامی این کشور در سال 2019 به 65.1 میلیارد دلار رسیده هرچند پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در سال 2020 بودجه نظامی این کشور ثابت بماند.

 

عربستان سعودی در سال گذشته پنجمین کشور این فهرست بوده که پیش‌بینی می شود در سال 2020 تا 2021 بودجه نظامی آن تنها 18 درصد از کل بودجه این کشور را در بر بگیرد؛ این 18 درصد نزدیک به 48.5 میلیارد دلار تخمین زده شده است. بودجه این کشور در مقایسه با سال گذشته که 61.9 میلیارد دلار بوده، کاهش چشمگیری یافته است.

 

فرانسه که در سال گذشته ششمین کشور این فهرست بوده در سال جاری افزایش بودجه چشمگیری داشته است؛ بودجه این کشور در امور نظامی از 50.1 میلیارد دلار در سال گذشته، امسال به 53.9 میلیارد دلار رسیده است که نزدیک به 3 درصد افزایش یافته است.

آلمان نیز در سال گذشته با 49.3 میلیارد دلار بودجه نظامی، هفتمین کشور این فهرست بوده و برآوردها حاکی از کاهش 16 درصدی بودجه نظامی این کشور طی پاندمی کرونا است.

 

انگلیس، ژاپن و کره جنوبی سه کشور انتهای این فهرست هستند که در سال گذشته بودجه آنها به ترتیب 48.7، 47.6 و 43.9 میلیارد دلار بوده است؛ بودجه نظامی انگلیس از 48.7 میلیارد دلار در سال گذشته امسال به 41.5 میلیارد دلار رسیده است. ارتش ژاپن هم طی سال جاری درخواست افزایش 8.3 درصدی بودجه نظامی را کرده که به احتمال زیاد بودجه آنها بر روی 69 میلیارد دلار بسته خواهد شد و بودجه نظامی کره جنوبی نیز بر سر درگیری‌های به وجود آمده با کره شمالی مانند ژاپن افزایش چشمگیری داشته و امسال به 50 میلیارد دلار رسیده است.

 

گفتنی است که در بین تمام کشورهای دنیا بودجه نظامی کشورهای قاره‌های آسیا، اقیانوسیه و آمریکا طی سال‌های 2000 تا 2019 بیشترین رشد را داشته و پس از آنها کشورهای اروپایی و خاورمیانه به ترتیب رشد یکسانی را طی این سال‌ها تجربه کرده‌اند. در آخر این فهرست هم کشورهای قاره آفریقا کمترین رشد بودجه نظامی را داشته‌اند.

 

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید