جمعه 31 فروردین 1403
خودرو

اصرار رییس شورای رقابت بر اجرایی کردن فرمول جدید قیمت گذاری

اصرار رییس شورای رقابت بر اجرایی کردن فرمول جدید قیمت گذاری

انتقادها و گمانه‌زنی در مورد فرمول قیمت‌گذاری خودروهای کم‌تیراژ در حالی بالا گرفته که شورای رقابت بر اجرای بی‌کم و کاست این دستورالعمل تأکید دارد.

مناقشه قیمت‌گذاری 18خودروی کم تیراژ با انتقادهای سازمان بازرسی کل کشور، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وزیر صمت بالا گرفته و حتی علی ربیعی از نهایی شدن طرح جامعی برای تولید و قیمت‌گذاری خودرو خبر داده‌است. علاوه بر آن طی روزهای گذشته گمانه‌زنی‌هایی در مورد واگذاری قیمت‌گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت براساس طرح جامع جهش تولید و با استناد به ابلاغ مجدد ابلاغیه قبلی مقام معظم رهبری مطرح شد.

این درحالی است که رئیس شورای رقابت در گفت‌وگوی اختصاصی با همشهری هرگونه تغییر پیش‌بینی نشده این دستورالعمل یا متولی قیمت‌گذاری خودرو را رد و با پاسخ به برخی انتقادهای مطرح از مصوبه این شورا برای تعیین نرخ 18خودروی کم تیراژ دفاع کرد.

تغییر نکردن فرمول قیمت‌گذاری با فشارها 
رئیس شورای رقابت با بیان اینکه فرمول جدید شورای رقابت برای قیمت‌گذاری 18خودروی کم تیراژ داخلی بر مبنای تکالیف و وظایف ذاتی این شورا، با مشورت با مسئولان وزارت صمت و سازمان بازرسی کل کشور و انجام کار کارشناسی در مرکز ملی رقابت تصویب و ابلاغ شده و با فشار و انتقادها تغییر نمی‌کند، گفت: اتفاق خاصی برای ابلاغ و اجرای این فرمول قیمت‌گذاری نیفتاده است و ارائه دستورالعمل برای کالاها و بازارهای انحصاری مانند خودرو وظیفه قانونی شورای رقابت است. اما این شورا با اصلاح فرمول قبلی خود تشخیص داده تا مبنای قیمت‌گذاری برخی خودروهای کم تیراژ که بازار نیمه رقابتی دارند را در سال جهش تولید و تأکید دست‌اندرکاران صنعت خودرو بر ضرورت رشد 50درصدی تیراژ تولید خودروسازان از نرخ تورم بخشی به رشد تیراژ تولید تغییر دهند. رضا شیوا افزود: با توجه به اینکه یکی از مشکلات کنونی بازار خودرو کمبود عرضه و رشد تقاضا است، اگر خودروسازان تولید را افزایش دهند می‌توان با رشد عرضه، فاصله قیمت حاشیه بازار و نرخ اعلام شده در دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو را نزدیک کرده و از بین برد. او افزود: بر این اساس تأکید شورای رقابت بر افزایش 50درصدی تیراژ تولید این خودروهاست و این همان موضوعی است که در هدفگذاری وزارت صمت و سازمان گسترش نیز اعلام شده است. شیوا با بیان اینکه شورای رقابت در جلساتی که با حضور وزارت صمت و سازمان بازرسی کل کشور برگزار شده بر این شیوه تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو تأکید کرده است، افزود:متأسفانه به‌نظر می‌رسد برخی برداشت غلطی از فرمول جدید قیمت‌گذاری این خودروها داشته و موجی از نقدها را نسبت به این دستورالعمل به راه انداختند یا ممکن است مسائل دیگری در مورد این مخالفت‌ها مطرح باشد که از آن بی‌اطلاع هستیم. شیوا با تأکید بر اینکه برخی انتقادها نسبت به این فرمول اصلاح شده است، گفت: برخی آقایان می‌گفتند که اگرشاخص اصلی افزایش قیمت این خودروها متغیر تیراژ تولید باشد، ممکن است خودروساز خودروهای تولیدی را عرضه نکند که شورای رقابت میزان عرضه خودرو را جایگزین رشد تیراژ تولید کرد. 

2 پیش شرط تغییر متولی قیمت‌گذاری خودرو
رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه شورای رقابت براساس تکالیف ماده 58سیاست‌های کلی اصل 44قانون اساسی به حوزه قیمت‌گذاری خودرو ورود کرده است در مورد احتمال واگذاری قیمت‌گذاری این خودروها به ستاد تنظیم بازار یا سازمان حمایت، گفت: به جز حکم حکومتی مقام رهبری یا مصوبه قانونی مجلس هیچ‌کس دیگری نمی‌تواند در مورد قیمت‌گذاری خودرو دخالت کند. شیوا افزود: حتی براساس ابلاغیه قبلی رهبری نیز اعلام نشده که ستاد تنظیم بازار متولی قیمت‌گذاری خودرو است و حتی درصورتی که همانند گذشته مقام رهبری این ابلاغیه را تأیید کنند نیز شورا باید قیمت خودرو را تعیین و برای بررسی به ستاد تنظیم بازار بفرستد. او افزود: همه باید از رشد تولید خودرو خوشحال باشند. فکر می‌کردیم که خودروسازان با توجه به مشکلات رشد تیراژ تولید از این شیوه قیمت‌گذاری ناراحت می‌شوند. شیوا گفت: دستیابی خودروسازان به رشد 50درصدی تولید خیلی خوب است و بازار را تکان می‌دهد. همچنین وقتی عرضه خودرو زیاد شود به تبع آن باید قیمت حاشیه بازار کاهش یابد و درصورتی که رانت حاصل از سرمایه‌گذاری در بازار خودرو کمتر شود، تقاضای کاذب در این بازار نیز کاهش یافته و برخی از سرمایه‌گذاری در خودرو انصراف می‌دهند.

تغییر مبنای قیمت‌گذاری 7خودروی کم تیراژ
رئیس شورای رقابت گفت: براساس این دستورالعمل اعلام شده است که از ابتدای بهمن‌ماه به شرطی که خودروسازان به هدفگذاری رشد تیراژ تولید دست یابند مجوز افزایش قیمت محصولات کم تیراژ آنها صادر می‌شود اما یکی از شاخص‌های اعلام شده در این فرمول متغیر پی‌ام یعنی متوسط 3ماه گذشته قیمت این خودروها در حاشیه بازار است. شیوا افزود: همانطور که پیش‌بینی کرده بودیم هنوز حدود 7محصول ایران‌خودرو و سایپا به بازار عرضه نشده یا مدت زمان عرضه آن کمتر از 3‌ماه است و نمی‌توان متوسط 3ماهه قیمت بازار این خودروها را استخراج کرد و بر این اساس، فقط برای دوره نخست اجرای فرمول جدید قیمت‌گذاری، نرخ تورم بخشی جایگزین رشد تیراژ تولید دراینگونه خودروها خواهد شد. او با اشاره به اینکه هنوز برخی خودروها مانند تارا یا زوتی به بازار عرضه نشده است، گفت: شورا باید قیمت این خودروها را برای افرادی که آن را قبلا پیش‌خرید کرده و به‌زودی موعدتحویل آن فرا می‌رسد، مشخص کند. شیوا افزود: بر این اساس در نخستین دوره اجرای این دستورالعمل، قیمت‌گذاری 7خودرو شامل تارا، زوته، برلیانس، آریا، شاهین، کوئیک و ساینا اس همان ساینا بر مبنای فرمول قبلی و براساس شاخص نرخ تورم بخشی صورت می‌گیرد اما تعیین قیمت 11خودرو کم تیراژ دیگر تا ابتدای بهمن‌ماه براساس فرمول جدید و با توجه به شاخص رشد تیراژ تولید خواهد بود. رئیس شورای رقابت در مورد تعیین قیمت سایر خودروهای کم‌تیراژ، گفت: به‌احتمال زیاد با اعلام نرخ تورم بخشی تا پایان هفته جاری توسط بانک مرکزی، قیمت3 ماهه چهارم خودروهای پرتیراژ نیز استخراج و اعلام می‌شود.

 

منبع: روزنامه همشهری

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید