جمعه 31 فروردین 1403
اقتصاد جهان

اشتغال در آمریکا به پایین‌تر از زمان آغاز به کار ترامپ رسید

اشتغال در آمریکا به پایین‌تر از زمان آغاز به کار ترامپ رسید

وضعیت تعداد نهایی شاغلان در زمان ریاست دونالد ترامپ، روز جمعه اوضاعی را برای این جمهوری‌خواه رقم زد که قطعا هیچ سیاستمداری به آن حسادت نخواهد کرد؛ او تنها رئیس جمهوری در تاریخ مدرن خواهد بود که در زمان ترک سمتش، از تعداد مشاغل نسبت به زمان آغاز به کارش کاسته شده است.

وقوع یک پاندمی جهانی که دونالد ترامپ آن را دیر پذیرفت و بیشتر هم مشغول کم‌اهمیت نشان دادنش بود، زمینه را برای سقوط اقتصادی آمریکا در سال پایانی ریاست جمهوری او فراهم کرد. این پاندمی تمام ظواهر یک بازار کار شکوفا را که او امید داشت از طریق آن بتواند به دور دوم ریاست جمهوری دست یابد، از بین برد.

وزارت کار آمریکا روز جمعه گزارش داد، مجموع اشتغال در آمریکا در ماه دسامبر با ۱۴۰ هزار مورد کاهش به ۱۴۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مورد رسید که حدود ۱۰ میلیون شغل کمتر از زمانی است که پاندمی کرونا رخ داد.

گرچه ترامپ بیست ژانویه، تقریبا در انتهای همین ماه میلادی، سمتش را ترک می‌کند اما آمارهای اشتغال ژانویه در سوابق اقتصادی او درج خواهند شد. داده‌های این ماه در اوایل فوریه گزارش می‌شوند.

اصلا چنین احتمال واقع بینانه‌ای وجود ندارد که اوضاع به حالت اولش بازگشته و شکاف حدودا سه میلیون شغل بین سطح دسامبر و ژانویه ۲۰۱۷، زمانی که ترامپ قدرت را به دست گرفت، پر شود.  

پاندمی کرونا که حدود ۲۱.۵ میلیون شهروند آمریکایی را آلوده کرده و جان بیش از ۳۶۵ هزار تن را گرفته، سریع‌ترین و عمیق‌ترین رکود دوره پسا جنگ جهانی دوم را رقم زد.

با بیکار شدن بیش از ۲۲ میلیون آمریکایی، نرخ بیکاری از پایین‌ترین میزان نیم قرن گذشته که ۳.۵ درصد در فوریه ۲۰۲۰ بود، ظرف تنها دو ماه به ۱۴.۸ درصد رسید. گرچه این میزان فعلا به ۶.۷ درصد رسیده است، اما باز هم دو درصد بالاتر از زمانی است که دونالد ترامپ روی کار آمد.

دست‌کم از این نقطه‌نظر، ترامپ تنها نیست. او سومین رئیس جمهوری‌خواهی است که سمتش را با بیکاری بالاتری از زمان روی کار آمدنش ترک می‌کند. هم جورج بوش پسر و هم جورج بوش پدر در دوران خودشان شاهد افزایش نرخ بیکاری بودند.

منبع: ایسنا

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید