جمعه 31 فروردین 1403
اقتصاد ایران

ذخایر دریایی کاهش یافت/ آبزیان خلیج فارس در خطر انقراض

ذخایر دریایی کاهش یافت/ آبزیان خلیج فارس در خطر انقراض

ذخیره آبزیان حوزه خلیج فارس به ویژه ذخایر قابل بهره برداری و مفید با تهدید انقراض و نابودی روبرو است که صید بی‌رویه و آلودگی نفتی نقش مهمی در این زمینه دارد.

محمد غلامحسینی: استان بوشهر بیشترین مرز مشترک با خلیج‌فارس دارد و این هم‌جواری مزیت بسیار مهمی برای این استان محسوب می‌شود و باعث می‌شود تا افراد زیادی متناسب با این ظرفیت‌ها اشتغال داشته باشند.

 

تنوع زیستی گونه‌های آبزیان در خلیج‌فارس بسیار بالا ولی با جمعیت اندک است؛ بیش از ۵۰۰ گونه گیاهی و جانوری در خلیج فارس وجود دارد که بیش از ۷۰ درصد گونه‌ها بومی منطقه‌ای و ۳۰ درصد مهاجر هستند.

خلیج‌فارس، همانند بسیاری از مناطق دریایی در جهان از صید بیش از حد (صید بی‌رویه) رنج می‌برد و میزان بالای صید به کاهش چشمگیر ذخایر دریایی منجر شده است.

 

بسیاری از کشورهای منطقه خلیج‌فارس آماری غیرواقعی در مورد میزان برداشت خود از ذخایر ماهیان و سایر آبزیان این منطقه ارائه می‌دهند و چیزی که مشخص است، میزان بالای صید است.

 

دریابست راهی برای حفظ ذخایر دریا

 

کارشناس صید و بهره‌برداری آبزیان در استان بوشهر اظهار داشت: افزایش صید و عوامل دیگر باعث شده تا شاهد کاهش بیش از ۵۰ درصدی ذخایر خلیج فارس باشیم.

 

حسین شادکامی تاکید کرد: این موضوع باعث شده تا بعضی از گونه‌های آبزیان به خصوص کف زیان رو به نابودی رفته و خطر انقراض جدی‌تر از گذشته دنبال شده و باعث ایجاد تنش بحران در ذخیره شود.

 

وی افزود: برای بهبود و تنفس وضعیت سلامت محیط‌زیست دریایی در آب‌های انحصاری اقتصادی، می‌بایست مدیریت مسئولانه ماهیگیری به منظور ترمیم این زنجیره غذایی در مناطق خاص از پروتکل‌های مناسب قانونی اجرا شود.

 

کارشناس صید و بهره‌برداری آبزیان اضافه کرد: صدور پروانه صید، مجوز صید و رعایت استانداردهای صید و محدودیت‌های زمانی و مکانی و دیگر یکی از راه‌های پیشگیری در وقوع حوادث بحرانی و صید بی‌رویه با الحاق پروتکلی دیگر با عنوان «دریا بست» است.

 

بازسازی ذخایر دریایی

 

شادکامی ادامه داد: دریا بست به مفهوم به تعلیق درآمدن صید در بالاترین نقطه برای پیشگیری و ترمیم و فرصت بازسازی و احیا و رشد و نمو گونه‌های متعدد ذخیره در منطقه است.

 

وی تصریح کرد: از این طریق می‌توان فرصتی برای مطالبات عمومی و انسجام صنفی (صید و صیادی) را در مسیر قانون‌گذاری و حمایت و پشتیبانی سایر نهادها و ارگان‌ها نسبت به رعایت این پروتکل که آینده ذخیره آبزیان و به دنبال آن اقتصاد صید را در بر دارد به سوی پایداری و ماندگاری برای نسل‌های آینده گره زد.

 

کارشناس صید و بهره‌برداری در استان بوشهر خاطرنشان کرد: فردای دیگر شاید برای اجرای این پروتکل دریا بست با هزینه‌های گزاف‌تر و غیرقابل‌جبران دور باشد.

 

رد پای آلودگی‌های نفتی در کاهش ذخایر دریایی

 

البته صید بی‌رویه تنها دلیل کاهش ذخایر دریایی نیست و عوامل دیگری به ویژه آلودگی‌های دریایی باعث شده تا ذخایر دریایی با خطر جدی روبرو شوند و نسل این آبزیان با تهدید جدی روبرو شود.

 

مدیرکل محیط زیست استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بروز آلودگی‌های نفتی متعدد در خلیج فارس تأثیر منفی زیادی بر روی آبزیان و اکوسیستم این منطقه داشته است.

 

فرهاد قلی‌نژاد نشت نفت از شناورها، تأسیسات و خطوط انتقال دریایی را از مهمترین آلودگی‌های نفتی دانست و افزود: تعویض خطوط و نوسازی خطوط انتقال یکی از مسائل ضروری است.

 

وی پیشگیری از بروز آلودگی‌های نفتی در خلیج فارس را ضروری دانست و تصریح کرد: شرکت‌های نفتی در قالب برنامه‌های مدیریت زیست محیطی الزامات را رعایت و با اقدامات کنترلی از ورود و نشت نفت جلوگیری کنند.

 

مدیرکل محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: با توجه به اهمیت زیست محیطی خلیج فارس همه کشورهای حاشیه این آبراه بین المللی باید استانداردهای زیست محیطی را در فعالیت‌های اقتصادی بویژه نفت و گردشگری رعایت کنند.

 

وی ادامه داد: منطقه خلیج فارس به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پهنه‌های آبی جهان به لحاظ تنوع زیستی، منابع شیلاتی و به‌خصوص منابع نفتی غنی، اکوسیستمی منحصربه‌فرد به‌شمار می‌رود.

 

با توجه به نقش مهم اکوسیستم دریایی خلیج فارس به عنوان یک زیستگاه ارزشمند و نقش مهم آن در معیشت و زندگی ساحل نشینان و اقتصاد کشور باید جلوگیری از آلودگی آن در اولویت برنامه‌ها قرار بگیرد.

 

برای حفظ و پایداری ذخیره آبزیان در خلیج فارس باید در راستای قوانین و دستور العمل های ماهیگیری مسئولانه گام برداشت.

 

آلودگی‌های نفتی در خلیج فارس قابل پیشگیری است و باید شرکت‌های نفتی در قالب برنامه‌های مدیریت زیست محیطی الزامات را رعایت و با اقدامات کنترلی از ورود و نشت نفت جلوگیری کنند.

 

منبع: مهر

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید