پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403
نفت و انرژی

نرخ برق در دنیا بهایی بسیار بالاتر از نرخ این کالا در ایران دارد

نرخ برق در دنیا بهایی بسیار بالاتر از نرخ این کالا در ایران دارد

یک کارشناس برق و انرژی بیان کرد: قیمت انرژی در ایران پایین است. هیچ تردیدی نیست که بهای برق مصرفی نسبت به سایر کشورها حالتی غیرعادی دارد و پایین بودن قیمت آن باعث شده که منابع در وزارت نیرو نباشد و سرمایه‌گذاری لازم انجام نشود.

مسعود حجت، کارشناس برق و انرژی در مورد قیمت انرژی در ایران بر این باور است که قیمت انرژی در ایران پایین است که هیچ تردیدی نیست که بهای برق مصرفی نسبت به سایر کشورها حالتی غیرعادی دارد و پایین بودن قیمت آن باعث شده که منابع در وزارت نیرو نباشد و سرمایه‌گذاری لازم انجام نشود.

 

حجت در این باره گفت: قیمت انرژی درنهایت باید واقعی شود زیرا نرخ برق در دنیا بهایی بسیار بالاتر از نرخ این کالا در ایران دارد و با این نرخ‌هایی که در ایران است اصلا قابل مقایسه با نرخ‌های جهانی نیست و در هیچ جای دنیا برق را زیر یک سنت نمی‌فروشند.

چرا طرح برق امید اجرا شد؟


این کارشناس برق در واکنش به پروژه برق امید (برق مجانی) دولت دوازدهم برای کم‌مصرف‌ها نیز خاطرنشان کرد: بنده از جمله کسانی بودم که اصلا با این قضیه موافق نبودم زیرا برای تولید برق هزینه می‌شود و با این اقدام افراد به ارزش تولید آن توجهی نخواهند کرد. حجت با بیان اینکه هزینه‌های خطوط انتقال و توزیع برق بسیار بیشتر از آن است که برخی تصور می‌کنند، افزود: این ایده درستی نبود که در این دولت به این موضوع بپردازند، چراکه برق کالای با ارزشی است و نمی‌توان اموال متعلق به بیت‌المال را ارزان یا مجانی دراختیار افراد قرار داد. این کارشناس برق با تاکید بر اینکه قیمت واقعی برق باید امروز مشخص شود، تصریح کرد: دو مقوله در صنعت برق مورد توجه قرار دارد؛ یک مورد سوخت است و دیگری هزینه تبدیل و انتقال برق است که بیشترین بخش مربوط به هزینه سوخت یا گاز است که حدود ۴.۳ دهم سنت هزینه دارد که شرکت گاز و یا وزارت نفت به جای این میزان تنها ۱۰ تومان دریافت می‌کند.


مردم چند درصد هزینه تولید برق را می‌دهند؟


او با بیان اینکه هزینه سوخت در اصل بیشتر با یارانه پرداخت می‌شود، ادامه داد: در واقع اگر وزارت نفت بخواهد با نرخ اصلی قیمت سوخت را تعیین کند که قیمت‌ها خیلی بیشتر می‌شود اما هزینه تمام شده بدون احتساب سوخت برای تولید برق حدود ۴۰۰ تومان می‌شود که وزارت نیرو متوسط ۱۰۰ تومان از مردم اخذ می‌کند یعنی چیزی حدود یک‌چهارم قیمت اصلی آن و با این میزان صنعت برق به مشکل می‌خورد، هم در سرمایه‌گذاری‌های جدید ناکام می‌ماند و هم به نیروگاه‌ها بدهکار می‌شود و وزارت نیرو همواره باید شکایت‌های قانونی آنها را پیگیری کند. حجت با بیان اینکه باید فکری جدی بابت این موضوع در کشور شود، افزود: سرمایه‌گذاری در صنعت برق ۵ ، ۶ ساله است اما متاسفانه طی ۷، ۸ سال گذشته کار جدی درخصوص سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش نشد و از زمان شروع تا اتمام ساخت یک نیروگاه برق ۳، ۴ سال طول می‌کشد و خطوط انتقال برق هم ۳ ساله صورت می‌گیرد اما اگر منابع کافی در دست وزارت نیرو باشد ظرف ۳ سال کل خاموشی‌ها برطرف خواهد شد.


خشکسالی بدشانسی بزرگ


این کارشناس انرژی گفت: البته نباید بدشانسی‌هایی که وزارت نیرو در این مدت آورده را هم نادیده گرفت مانند خشکسالی‌هایی که کل دنیا را به‌هم ریخته است و اصلا این موضوع تنها مربوط به ایران نیست. حجت در پاسخ به این پرسش که آیا امکان این موضوع هست که تعرفه برق را به صورت پلکانی محاسبه کنند و از یک میزان مصرفی به بعد تصاعدی درنظر بگیرند یا خیر؟ گفت: تعرفه برق در دنیا به صورت‌های مختلفی محاسبه می‌شود و هر کدام از آنها منافع و مضراتی دارد به عنوان مثال محاسبه پلکانی برق برای فردی که خانه‌ای ییلاقی دارد و در ماه ۵ روز ممکن است در آن ساکن باشد، محاسبه این ۵ روز با توجه به پلکانی بودن یعنی این فرد اصلا مبلغی پرداخت نخواهد کرد، البته از فرمول‌های دیگری نیز در این خصوص استفاده می‌شود به عنوان مثال در یکی از کشورها اگر فردی ثابت کند که زیر خط فقر است باید تنها ۵۰درصد از هزینه برق مصرفی را پرداخت کند و ۵۰درصد دیگر آن را باید بخش‌های حمایتی جامعه پرداخت کنند. این کارشناس صنعت برق با بیان اینکه روش‌های مختلفی در دنیا برای پرداخت هزینه انرژی وجود دارد، گفت: این سوال مطرح می‌شود که تا چه زمانی شرکت نفت و گاز می‌توانند هر متر مکعب گاز را ۱۰ تومان به وزارت نیرو بدهد بهتر آن است که راه‌های رفته و تجربیات کشورهای دیگر را در این خصوص الگو قرار دهیم. حجت درباره پرداخت یارانه انرژی به عنوان یکی از اساسی‌ترین مشکلات در این بخش تصریح کرد: تجربه ثابت کرده که باید از بخش خصوصی در این حوزه آموخت به عنوان مثال قیمت میوه ۴۰ سال پیش ۱۸ ریال بود که به اندازه ۶ کیلو وات ساعت بوده اما امروز اگر قیمت برق را ۱۰۰ تومان درنظر بگیریم ۶ کیلووات ساعت آن می‌شود ۶۰۰ تومان که اصلا هیچ میوه‌ای امروز با این قیمت به دست مشتریان نمی‌دهند، پس بخش خصوصی این را یاد گرفته که قیمت‌ها را به تدریج افزایش دهد نه یک‌باره، بخش خصوصی نرخ‌ها را متناسب با نرخ تورم و افزایش حقوق‌ها بالا می‌برد پس بهتر است در مسائل مربوط به انرژی هم همین گونه اقدام شود. این کارشناس حوزه انرژی درخصوص تولید برق نیروگاه اتمی بوشهر نیز گفت: در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ مگاوات برق را نیروگاه اتمی بوشهر تولید می‌کند و مانند هر نیروگاهی مدتی برای تعمیرات از مدار خارج می‌شود اما در مجموع ایران حدود  ۶۳ هزار مگاوات برق تولید و به اندازه ۱.۵درصد برق ایران را نیروگاه اتمی بوشهر تامین می‌کند.

 

منبع: روزنامه اعتماد

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید