سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
فناوری اطلاعات

وضعیت بحرانی باتری دکل‌های موبایل

وضعیت بحرانی باتری دکل‌های موبایل

گزارش مرکز مانیتورینگ شبکه ارتباطی نشانگر آن است که نیمی از سایت های بازدید شده 2اپراتور مسلط کشور یا باتری مناسب نداشته یا کلا باتری برای مواقع قطع برق ندارند

بخشی از کاربران اینترنت و موبایل هفته گذشته، همزمان با قطعی مکرر برق، قطعی اینترنت و اختلال در شبکه ارتباطی موبایل را هم تجربه کردند. پیش از این، اگر قطعی برق اتفاق می‌افتاد، اینترنت قطع نمی‌شد و مکالمات موبایلی هم دچار اختلال نمی‌شد، مگر اینکه زمان قطعی برق بیش از یک مدت زمان مشخص ادامه می‌یافت. این اتفاق ناشی از عملکرد نامناسب باتری‌های تغذیه‌کننده سایت‌های اپراتورهاست. آن طور که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته، تعدادی از این باتری‌ها یا فاسد شده‌اند یا به سرقت رفته‌اند. حالا سازمان تنظیم مقررات رادیویی گزارشی از «آخرین وضعیت پایداری منابع تغذیه پشتیبان سایت‌های اپراتورها» منتشر کرده که مربوط به بازدیدهای 9‌ماه اخیر است و به تفکیک وضعیت منابع تغذیه اپراتورهای کشور را در مناطق مختلف توصیف کرده است. این گزارش نشان می‌دهد که به‌طور میانگین 2اپراتور مسلط کشور بیش از 50درصد یا باتری‌های پشتیبان دارای پایداری مطلوب ندارند یا اساسا فاقد باتری پشتیبان هستند.

در این گزارش اعلام شده که طی 9‌ماه اخیر، در مجموع  1197بازدید از سایت‌های اپراتورها انجام شده است. این بازدیدها از 553سایت همراه اول، 397سایت ایرانسل، 199سایت رایتل و 48سایت های‌وب انجام گرفته است.

بررسی و تحلیل گزارش بازدیدها که به اپراتورها منعکس شده نشان می‌دهد که از 553 بازدید انجام شده از سایت‌های همراه اول، 258سایت دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب بوده است. در واقع، کمتر از 46.7 درصد از سایت‌های مورد بازدید، توانایی پشتیبانی با پایداری مطلوب را در زمان بحران، ازجمله قطعی برق داشته‌اند. این در حالی است که 295سایت و به‌عبارتی 53.3 درصد از سایت‌ها یا باتری پشتیبان نداشته‌اند یا اگر باتری داشته‌اند، این باتری‌ها به هر دلیلی از پایداری مطلوب برخوردار نبوده‌اند.

همچنین از 397بازدید انجام شده از سایت‌های ایرانسل، تعداد 203سایت یا به‌عبارتی 51.3 درصد دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب و 194سایت(48.7درصد) فاقد باتری پشتیبان یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب بوده‌اند.

علاوه بر این، از  199بازدید انجام شده از سایت‌های رایتل، تعداد 134سایت(حدود 67.5درصد) دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب و 65سایت(حدود 32.5) فاقد باتری پشتیبان یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب بوده‌اند.

این در حالی است که از 48بازدید انجام شده از سایت‌های های‌وب، تعداد 26سایت(54.2درصد) دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب و 22سایت(45.8)  فاقد باتری پشتیبان یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب بوده‌اند.

به‌عبارت دیگر، از مجموع بازدیدهای انجام شده طی 9‌ماه گذشته، 621سایت از باتری‌های پشتیبان با پایداری مطلوب برخوردار بوده‌اند و 576سایت یا باتری پشتیبان نداشته‌اند یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب بوده‌اند.

 

منبع: روزنامه همشهری

 

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید