چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
پول و سرمایه

واکنش یک مقام کارگری به انتصاب مدیرعامل جدید تامین اجتماعی

واکنش یک مقام کارگری به انتصاب مدیرعامل جدید تامین اجتماعی

رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران تغییر ساختار سازمان تامین اجتماعی از امنایی به شورایی، پیگیری پرداخت بدهی های دولت به سازمان و نظارت کارگران به عنوان ذینفعان آن را سه خواسته مهم جامعه کارگری از مدیرعامل جدید این سازمان عنوان کرد.

محمدرضا تاجیک، با ابراز امیدواری نسبت به انتصاب مدیرعامل جدید سازمان تامین اجتماعی درباره خواسته های جامعه کارگری از این سازمان، گفت: در بحث سازمان تامین اجتماعی از مدتها قبل موضوع تغییر ساختار سازمان را پیگیری می‌کردیم و اکنون نیز در حال پیگیری هستیم. همچنان که قانون کار در چند مورد نیاز به اصلاح دارد، در تامین اجتماعی هم جامعه کارگری چند تغییر را دنبال می‌کند.

وی افزود: صرف‌نظر از تغییر ساختار، بحث نظارت کارگران بر صندوق تامین اجتماعی مطرح است و مساله بعدی منابع ریالی کارگران است که هر ماه عددی را از جیب خود پرداخت می کنند که به حساب دولت وارد می شود، اما متاسفانه نظارتی هم روی این مساله از طرف جامعه کارگری وجود ندارد.

تغییر ساختار سازمان از حالت امنایی به شورایی


رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران با بیان اینکه تغییر ساختار سازمان تامین اجتماعی باید به شکلی باشد که رأی جامعه کارگری و و کارفرمایی اثرگذار باشد، اظهار کرد: انتظار جامعه کارگری این است که ساختار سازمان از حالت هیات امنایی به حالت شورایی برگردد. در هیأت امنای سازمان تامین اجتماعی دو نفر نماینده کارگری، یک نفر نماینده کارفرمایی و شش نفر نماینده دولت حضور دارند و عملا رأی جامعه کارفرمایی و کارگری اثر ندارد در حالی که ذینفعان اصلی سازمان، کارفرمایان و کارگران هستند؛ لذا نیازمند این تغییر ساختار هستیم که از این طریق بتوانیم برای منابع کارگران و آینده آنها تصمیم گیری کنیم.

پیگیری مطالبات سازمان و بدهی های دولت تامین اجتماعی

وی ادامه داد: در حال حاضر بزرگترین بدهکار تامین اجتماعی، دولت است و یکی از دغدغه های بزرگ جامعه کارگری بحث بدهی‌های دولت به سازمان است که امیدواریم مدیرعامل جدید سازمان در جهت پرداخت این مطالبات گام بردارد.

نظارت کارگران بر صندوق تامین اجتماعی

تاجیک با بیان اینکه جایگاه کارگری در تامین اجتماعی به تدریج به دست فراموشی سپرده شده است، خاطر نشان کرد:درخواست ما از مدیرعامل جدید سازمان این است که بدهی های دولت و مطالبات سازمان را پیگیری و زمینه نظارت جامعه کارگری بر صندوق تامین اجتماعی را فراهم کند.  

رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران گفت: ما بحث تغییر ساختار سازمان را از مجلس و وزارت کار پیگیری کردیم و معتقدیم که همه باید دست به دست هم بدهیم تا این تغییر ساختار به شکل ساز و کار قانونی اتفاق بیفتد و مشکلات به جای رفاقتی به شکل سیستماتیک حل شود.  

وی در پایان بر لزوم پیگیری مباحث مربوط به بیمه و درمان کارگران در تامین اجتماعی تاکید کرد.

منبع: ایسنا

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید