شنبه 8 اردیبهشت 1403
اقتصاد ایران

با شغل‌های مهارت محور، بیکار نمی مانید!

با شغل‌های مهارت محور، بیکار نمی مانید!

معاون وزیر کار با بیان اینکه ۴۵ درصد ورودی‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند، از شناسایی ۴۴۰ فرصت شغلی مهارت محور با سرمایه کمک خبر داد.

با توجه به اینکه بخش اعظمی از مهارت آموزی می‌تواند در مدارس و مهمتر از آن دانشگاهها صورت گیرد، آموزشهای مهارت محور به یک استراتژی مهم در تمام دنیا به ویژه کشورهای پیشرفته تبدیل شده است.

در حالی که در کشورهای پیشرفته ۳۰ درصد آموزشها به صورت تئوری و ۷۰ درصد عملی است، در کشور ما این معادله برعکس و تنها ۳۰ درصد از فعالیتهای آموزشی به شکل عملی بوده است.

امروز بحث اشتغال یک دغدغه اساسی برای خانواده‌ها به شمار می‌رود در حالی که فرصتهای شغلی زیادی وجود دارد که مهارت محور بوده و به سرمایه بالایی نیاز ندارد.

در مشاغل مهارت محور، جوانان جویای کار با کمترین هزینه و بدون درگیر شدن در بروکراسی‌های اداری پیچیده، آموزش دیده و وارد بازار کار می شوند و تولیدات خود را به سرعت به بازار عرضه می کنند.

در همین راستا، غلامحسین حسینی نیا ـ معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ از شناسایی ۴۴۰ فرصت شغلی مهارت محور با سرمایه کمک خبر داده و می گوید: شکل دهی این مشاغل به سرمایه اندک تا رقم حدود ۱۰ میلیون تومان نیاز دارد و ابزار کار برخی از مشاغل نیز با ۵۰۰ هزار تومان قابل خریداری است لذا در حال حاضر تلاشها به سمت توسعه این مشاغل برای اشتغالزایی معطوف شده است.

وی می گوید: طبق برنامه‌ریزی افرادی که مهارت آموخته مراکز فنی و حرفه‌ای هستند، برای دریافت وام به مراکزی چون صندوق کارآفرینی معرفی می‌شوند تا شاهد ایجاد اشتغال باشیم.

به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، افراد آموزش دیده حتی در بستر کار نیز مشمول حمایت وزارت کار قرار خواهند گرفت.

حسینی‌نیا، ۴۵ درصد ورودی‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را فارغ‌التحصیلان دانشگاهها ذکر کرده و می گوید: کسانی که با هدف آموزش مهارت در مراکز فنی و حرفه‌ای کشور ثبت نام می‌کنند به دلیل کسب مهارت، اکثرا جذب بازار کار می شوند.

کارشناسان بر این باورند که مهارت آموزی علاوه بر اینکه سبب ارتقای سطح سلامت رفتاری در بسیاری از فعالیت­های اجتماعی، تصمیم گیری‌ها و روابط بین فردی شده و از بروز آسیبهای اجتماعی و روانی جلوگیری می‌کند، موجب می شود، فرد برای دستیابی به هدف اصلی و آینده شغلی خود در مسیر مشخصی قرار گیرد.

در حال حاضر برای ایجاد یک شغل در صنعت پتروشمی دستکم ۲ میلیارد تا ۳ میلیارد تومان نیاز است اما اگر یک شغل مهارت محور و زودبازده ایجاد شود با کمترین میزان سرمایه قابل راه اندازی است.

اشتغال مهارت محور، راهی جدید و مطمئن برای اشتغال پایدار کارجویان و فارغ التحصیلان و آموزش و تامین نیروی کار ماهر مورد نیاز واحدها و بنگاههای اقتصادی است و در صورتی که جایگاه فنی و حرفه‌ای به درستی تبیین شود، دغدغه اشتغال و تامین نیروی کار ماهر تا حد بسیار زیادی برطرف می شود.

منبع: ایسنا

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید