جمعه 7 اردیبهشت 1403
اقتصاد ایران

پنج عامل تاثیرگذار در چرخه تولید و اشتغال

پنج عامل تاثیرگذار در چرخه تولید و اشتغال

در زیست بوم ملی اشتغال، به پنج عامل تاثیرگذار بر تولید و اشتغال پرداخته شده و چهار رویکرد ملی، محلی، منطقه ای و بین المللی در حوزه اشتغال مورد توجه ویژه قرار گرفته است. از نگاه کارشناسان، اجرای برنامه زیست بوم ملی اشتغال، نه تنها برای افراد بیکار اشتغالزایی می کند، بلکه وضعیت شغلی افراد فاقد شغل شایسته را هم بهبود می بخشد.

الگوی زیست‌بوم ملی اشتغال با هدف ایجاد سالانه یک میلیون شغل در برنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته است.

این زیست‌بوم از دو الزام تشکیل شده است؛ یک الزام در زمینه روش‌های ایجاد اشتغال و الزام دوم، ایجاد هماهنگی در سطح کلان برای عملیاتی شدن ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های کشور در راستای اشتغال آفرینی است.

در زیست بوم ملی اشتغال به تولید از منظر اشتغال نگاه شده و بر این اساس، به اشتغال های متناسب با مزیت های ملی، محلی و منطقه ای و تولیدات با اشتغالزایی بیشتر توجه شده است.

محمود کریمی بیرانوند - سرپرست معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار- زیست بوم ملی اشتغال را برگرفته از فرمان مقام معظم رهبری دانسته و می گوید: بند یک ابلاغیه اقتصاد مقاومتی به بسیج تمامی امکانات برای حل مسأله بیکاری پرداخته و این طرح می خواهد همه چیز را به هم نزدیک کند تا این جمع برای مبارزه با معضل بیکاری شکل بگیرد.

وی اشتغال را یک مسأله اجتماعی عنوان کرده و می افزاید: همه افراد در هر پست و شغلی در زیست بوم اشتغال نقش دارند و برای توسعه اشتغال باید این احساس در همه افراد جامعه شکل بگیرد.

  کریمی بیرانوند می گوید: اشتغال، بخش دوم تولید است. اگر تولید تقویت نشود، اشتغال به وجود نمی آید و هر نوع اشتغالی که بدون توجه به اصل تولید ایجاد شود، اشتغال ناپایدار و مقطعی خواهد بود.
شناخت دقیق و طبقه بندی شده از جامعه بازار کار اعم از بیکاران مطلق، ناامیدان از کار، اشتغال ناقص و اشتغال غیر رسمی در رسیدن به اهداف حوزه اشتغال امری ضروری است.

پنج عامل تاثیرگذار در چرخه تولید و اشتغال

علی حیدری- کارشناس حوزه کار- می گوید:برای تحقق و اجرای برنامه زیست بوم ملی اشتغال، لازم است تا برخی قوانین و مقررات از جمله قوانین مخل سرمایه گذاری اصلاح و چالشهای پیش روی تولید برطرف شود.

او می گوید: زیست بوم ملی اشتغال الگویی است که می توان به وسیله آن نه تنها فرصتهای شغلی بسیاری را به وجود آورد بلکه از طریق شناسایی جمعیت بیکاران، جویندگان کار و شاغلان کم درآمد و اطلاع از فعالیتهای رسمی و غیر رسمی اقتصاد به ساماندهی بازار کار کمک کرد.

حیدری با بیان اینکه این طرح هم برای بیکاران اشتغالزایی می کند و هم افراد فاقد شغل شایسته را مورد توجه قرار می دهد، می گوید: الگوی زیست بوم اشتغال به موضوعاتی همچون زیرساختهای اشتغال، بازار فروش و تامین مالی می پردازد و در آن، نوع بیکاری افراد و وضعیت فعالیت واحدها و بنگاه‌ها مورد بررسی‌ قرار می گیرد.

این کارشناس حوزه کار از زیست بوم ملی اشتغال به عنوان بستری برای هماهنگ سازی دولت در اشتغالزایی نام برده و می گوید: در این بستر، وظایف و مسئولیت هر کدام از سازمانها، دستگاهها و نهادها در حوزه اشتغال کشور تعریف و تعیین شده است.

بررسی مزیت‌های زیست بوم ملی اشتغال حاکی از آن است که در این زیست بوم، به پنج عامل آموزش، ترویج، اطلاع رسانی، شناسایی و مشاوره که بر تولید و اشتغال تاثیرگذار هستند، پرداخته شده و در حوزه اشتغال چهار رویکرد ملی، محلی، منطقه ای و بین المللی مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

همچنین برای ایجاد هماهنگی بین عوامل تولید و اشتغال، باید تامین مالی، بازاریابی، فناوری، زیرساخت و الزامات حقوقی فعال باشند تا چرخه تولید و اشتغال بچرخد و اشتغال ایجاد شود.

مخاطبان زیست بوم اشتغال دو گروه افراد بیکار و افراد فاقد شغل شایسته هستند. به گفته کارشناسان، برنامه زیست بوم ملی اشتغال ضمن آن که برای افراد بیکار شغل ایجاد می‌کند، وضعیت شغلی افراد فاقد شغل شایسته را هم بهبود می بخشد.

منبع: ایسنا

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید