جمعه 7 اردیبهشت 1403
پول و سرمایه

پرداخت وام ازدواج به متقاضیانی که پرونده آن‌ها تکمیل است

پرداخت وام ازدواج به متقاضیانی که پرونده آن‌ها تکمیل است

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد از پرداخت وام ازدواج به همه متقاضیانی که پرونده آن‌ها کامل است در هفته جاری خبر داد.

سید عباس حسینی در نشست خبری با اشاره به فرایند وام ازدواج توضیح داد: از سال ۱۳۸۷ تاکنون به ۱۳ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر میزان ۲۵۸ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت شده است. در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۹۲۴ هزار نفر ۸۰ هزار میلیارد تومان و در سال جاری تا تاریخ ۲۰ مرداد ماه به ۳۷۳ هزار و ۹۱۷ نفر بیش از ۵۱ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی افزود: در هفته دولت به همه متقاضیان وام ازدواجی که پرونده آن‌ها کامل است و تا کنون به دلیل نبود منابع وام دریافت نکرده بودند، وام ازدواج پرداخت می‌شود.

نقدینگی کشور به ۵۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسید

معاون وزیر اقتصاد در ادامه درمورد شاخص‌های بانکی در خردادماه توضیح داد: نقدینگی کشور تا پایان خردادماه سال جاری به ۵۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسید. همچنین ۵۸۰۰ همت مانده کل سپرده بانکی است که ۵۰۰۰ همت آن ریالی است و مابقی ارزی است و ۴۴۰۰ همت مانده تسهیلاتی است که تا پایان خرداد پرداخت شده و ۸۳.۲ درصد از مانده سپرده‌ها به عنوان تسهیلات خرد به مردم پرداخت شده است.

حسینی با بیان اینکه مانده تسهیلات غیر جاری بانکی حدود ۳۶۲ همت است، گفت: ۸.۱ درصد تسهیلات غیر جاری به کل تسهیلات بانکی است. متوسط خرج شدن این تسهیلات طوری است که حدود ۵ درصد از کل تسهیلات پرداختی کشور در بخش کشاورزی، ۳۳ درصد در صنعت، ۵ درصد در ساختمان و ۱۰ درصد در بخش بازرگانی و الباقی در بخش خدمات که حدود ۳۳ درصد است. ۱۱ درصد نیز مربوط به خانوارهاست که تسهیلات خرد می‌گیرند.

وی با تاکید بر اینکه طی دو ماهه امسال ۳۷۷ همت تسهیلات از سوی بانک‌ها پرداخت شده است، اظهار کرد: این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۲۷۴ همت بوده است که نزدیک ۴۰ درصد رشد پرداخت تسهیلات بانکی دیده می‌شود. همچنین ۱۰۵ درصد سپرده‌های قرض الحسنه در ۲ ماهه امسال به عنوان تسهیلات تخصیص داده شده است.

تابوی انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی شکسته شد

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی عنوان کرد: اقداماتی در راستای شفافیت برای نخستین بار انجام شد که از جمله آنها شفافیت صورت‌های مالی و عملکرد شرکت‌ها بوده که برای نخستین بار شاهد انتشار این گزارش‌ها بودیم و تابوی آن شکسته شد.

حسینی افزود: طی مکاتباتی که با بانک‌ها انجام شد، انتشار لیست ابر بدهکاران را درخواست کردیم به طوریکه با توجه به مشکلات قوانین موجود تلاش بسیاری برای تنظیم و انتشار گزارش‌های مالی بانک‌های دولتی انجام شد و بانک‌های دولتی مکلف به اطلاع رسانی شدند.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی هم گزارش‌های سه ماهه فهرست تسهیلات و بدهکاران بانک‌ها را بر اساس قانون منتشر کرد، گفت: به این صورت که بانک‌ها اطلاعات خود را به بانک مرکزی ارائه می‌دهند و پس از بررسی و مغایرت سنجی، این اطلاعات منتشر شد.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: بحث انتشار گزارش‌های مالی بانک‌ها شامل شرکت‌های دولتی نیز می‌شود چراکه بیش از ۶۰ درصد از منابع بودجه کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

حسینی از ارایه یک نسخه از قرارداد به مشتریان بانکی خبر داد و گفت: در بانک‌ها هیچ گاه یک نسخه از قرارداد به مشتری داده نمی‌شد اما با تکلیف این مقررات به بانک‌ها مقرر شد یک نسخه از قراردادهای بانکی در قالب قرارداد الکترونیکی به مشتری ارائه شود.

به گفته وی، با آغاز هفته دولت، صورت‌های مالی حسابرسی شده بانک‌های دولتی در راستای شفافیت صورت‌های مالی منتشر خواهد شد.

معاون وزیر اقتصاد در مورد تسویه بدهی کارخانه‌ها گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰ امکان تسویه بدهی کارخانجات استمهال شد. همچنین  برای خانوارهای آسیب دیده از کرونا تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی تخصیص یافت که مورد استقبال قرار گرفت همچنین در برج ۸ مکاتباتی که با شبکه بانکی و وزارت صمت صورت گرفت درخواست شد به هیچ وجه فرایند تملیک واحدهای تولیدی انجام نشود که با همراهی دستگاه‌ها در راستای حمایت از تولید انجام شد.

منبع: ایسنا

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید