یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
فناوری اطلاعات

کارنامه مردودی مدیرعامل پست در پایان یکسالگی / اتاق کار مدیر یا محل کار بیل گیتس 

کارنامه مردودی مدیرعامل پست در پایان یکسالگی / اتاق کار مدیر یا محل کار بیل گیتس 

محمود لیائی مدیرعامل شرکت ملی پست این روزها در آستانه یکسالگی نشستن بر صندلی مدیریتش است. از همان روزهای نخست، کارهای نمایشی و شعاری را سرلوحه اقداماتش قرار داد. اقداماتی که جز خسارت و آسیب به مجموعه شبکه پستی، دست آوردی به همراه نداشته است.

خوشبختانه این بار هم خطر از بیخ گوش راننده کامیون پست گذشت. حادثه تصادفی که روز یکشنبه 25 دی، در جاده برفی تهران-همدان رخ داد و نزدیک بود جان یکی دیگر از خدمت رسان‌های پست را بگیرد. این حادثه ختم به خیر شد اما ضعف مدیریت مدیرعامل و ناتوانی در پیشبرد اهداف پست، همچنانباقی است.

محمود لیائی مدیرعامل شرکت ملی پست این روزها در آستانه یکسالگی نشستن بر صندلی مدیریتش است. از همان روزهای نخست، کارهای نمایشی و شعاری را سرلوحه اقداماتش قرار داد. اقداماتی که جز خسارت و آسیب به مجموعه شبکه پستی، دست آوردی به همراه نداشته است.

ناوگان فرسوده بلای جان راننده‌های شرکت پست 

در موضوع حادثه تصادف، یکی از اصلی ترین عوامل فرسودگی ناوگان حمل و نقل پست است. در برخی استان‌ها عمر کامیون‌ها به بالای 25 سال می‌رسد. راننده بیچاره مجبور است با این وسایل نقلیه فرسوده آن هم در جاده‌هایی که این روزها به سختی می‌توان در آنها تردد کرد، صدها کیلومتر راه را بپیماید و خطر را به جان بخرد، چرا؟ زیرا که آقای مدیرعامل هنوز در خواب هوشمند سازی و اسکوتر سواری است و از وعده هایش برای توسعه و تقویت ناوگان حمل و نقل که از زیرساخت‌های اساسی پست به شمار می‌رود، غافل است.

چه خبر از سختی کار نامه رسان‌ها؟ 

کاش فقط مدیرعامل یک بخش از پست را فراموش کرده بود و حداقل به موضوع نامه رسان‌ها که همیشه از آنها به عنوان ویترین پست یاد می‌شود، توجهی داشت. یکی از اولین اقداماتی که محمود لیائی بعد از انتصابش انجام شد، به استان قم رفت و سوار بر ترک موتور یکی از نامه رسان‌ها با او همراه شد تا از مشکلات موزعین یا همان نامه رسان‌ها مطلع شود. او مطلع شد که نامه رسان بینوا مجبور است با موتور سیکلتی که آن را قسطی خریده و هر ماه مجبور هستند بخشی از حقوقش را بابت قسط آن بپردازد، بسته های کوچک و بزرگ خارج از استاندارد را توزیع کند. موتورسیکلتی که پول سوختش را هم خودش باید بپردازد و اگر به هر دلیل خراب شود یا تصادف کند هم هزینه هایش با خودش است. آن هم با حداقل اضافه کاری و حقوق زیر 10 میلیون تومان.

آقای مدیرعامل به نامه رسانه‌ها که اکثرا به دلیل کمبود نیرو در بخش تفکیک و تجزیه مرسولات، مجبورند خودشان این کار را هم انجام بدهند و دم نزنند، قول داد که موضوع سختی کار آنها را با جدیت دنبال می‌کند تا شغل نامه رسانی به عنوان شغل سخت و زیان آور به تصویب برسد، اما حالا یکسال از مدیریت ایشان گذشت و هیچ خبری از پیگیری‌ها و اقدامات ایشان نیست. ضعف مدیریت و ناتوانی مدیرعامل پست در برقراری ارتباط موثر و سازنده با نمایندگان مجلس و افراد تاثیر گذار در این تصمیم گیری، موجب شده این موضوع حتی یگ گام از آنچه پیش از این در زمان تصدی مدیرعامل سابق اتفاق افتاده بود، پیش نرود و پرونده این موضوع خاک بخورد. 

اتاق کار لاکچری

لیائی همواره از اینکه کارکنان این شبکه در سرما و گرما و تحت هر شرایطی خدمتگذار مردم هستند،سخن رانده است. اما ای کاش صدای آنها را که در حال له شدن زیر بار کار سنگین و پرخطر، چه در بخش توزیع و نامه رسانی و چه در بخش انتقال بسته های پستی از این شهر به آن شهر هستند هم می‌شنید. حرف زده در این رابطه و ژست گرفتن در کنار عکس‌های این افراد، تنها هنر و وظیفه شما نیست آقای مدیرعامل، آنها نیازمند این هستند که با جدیت مشکلات معیشتی‌شان را حل کنید و خطراتی که آنها را تهدید میکند به حداقل برسانید.

شاید هم دلیل این مساله این است که موضوع به تصویب رسیدن سختی کار نامه رسان‌ها اولویت شما نیست و فعلا سرگرم به روز کردن آخرین مدل مانیتورها در اتاق کار لاکچری‌شان هستند. اگر تا به حال سری به اتاق کار ایشان در طبقه سوم ساختمان مرکزی پست در سیدخندان زده باشید، با انواع و اقسام مانیتورها و ابزار الکترونیک مواجه می‌شوید. برای یک لحظه شوکه خواهید شد از اینکه اینجا محل کار مدیر عامل پست است یا بیل گیتس. آقای لیائی در کدام وادی سیر می‌کنید؟ انگار این نتیجه که بخش زیادی از کارکنان پست به آن رسیده‌اند که «شما اصلا توی باغ نیستید»، بیراهه نیست. 

ژست با موتور سیکلت‌های برقی

در دوره یکساله تصدی ایشان، حتی یک خودرو به ناوگان پست اضافه نشده و نوسازی در این بخش صورت نگرفته، اگرچه از چند روز پیش موضوع اضافه شدن موتور سیلکت های برقی دوباره به صدر شعارهای شما برگشته است. اما خودتان خوب میدانید 700 موتور سیکلت برقی، عددی بیش نیست و حداکثر می‌توانید با همان یکصد موتوری که اگر تحویل داده شود، ژست بگیرید. 

آقای وزیر ارتباطات، هر روز ماندن محمود لیائی مدیرعامل فعلی شرکت ملی پست بر این مسند، چیزی جز خسران و زیان برای این شرکت مصیب‌زده و کارنامه شما در دولت خدمتگذار سیزدهم نیست.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید