جمعه 7 اردیبهشت 1403
اقتصاد ایران

نیاز سالانه کشور به چوب چقدر است؟

نیاز سالانه کشور به چوب چقدر است؟

معاون امور جنگل وزارت جهادکشاورزی گفت: نیاز سالانه چوبی کشور در حاضر ۱۲ میلیون متر مکعب است که حدود ۴.۵ تا ۵ میلیون متر مکعب آن چوب خام و از طریق باغات، زراعت چوب و واردات و مابقی نیز به شکل چوب کار شده، تامین می‌شود.

نقی شعبانیان با بیان اینکه بر اساس برآوردهای صورت گرفته نیاز سالانه همه کارخانه‌های فعال و کارخانه‌های در حال تاسیس به چوب ۱۵ تا ۱۶ میلیون متر مکعب است، گفت: ولی نیاز چوبی ما در حال حاضر یعنی  نیاز به چوب خام و ثانویه در حال حاضر  حدود ۱۲ میلیون متر مکعب بوده تا برای تولید مبلمان، صنایع دستی و... از آن استفاده شود.

وی ادامه داد: چوبی که در حال حاضر داریم از باغات، اراضی مستثنیات برداشت می‌شود. همچنین زراعت چوب نیز انجام می‌شود و حدود یک تا ۱.۵میلیون مترمکعب نیز واردات صورت می‌گیرد. به عبارتی حدود ۴.۵ تا ۵ میلیون متر مکعب چوب خام تامین می‌کنیم.

معاون امور جنگل وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: علاوه بر آن چوب‌های ثانویه(کار شده) به صورت مبلمان، صنایع دستی و ام دی اف از کشورهای مختلف وارد کشور می‌شود. یعنی مابقی نیاز چوبی کشور از طریق واردات چوب ثانویه از کشورهای مختلف تامین می شود.

به گفته وی از کشورهای روسیه، اوکراین، بلاروس، گرجستان، ترکیه و مالزی واردات انواع چوب سوزنی برگان و راش صورت می‌گیرد.

این مقام مسئول در سازمان منابع طبیعی اظهار کرد:بهترین چوب راش دنیا راش ایران است منتها امکان بهره برداری از راش ایران وجود ندارد، زیرا از سال ۱۳۹۶ بهره برداری از جنگل‌های هیرکانی که چوب های با ارزشی چون راش و... دارند، ممنوع شد.

کاشت صنوبر و تبریزی در شمال و اکالیپتوس در مناطق جنوبی 

شعبانیان در پاسخ به این سوال که سطح زیر کشت زراعت چوب چقدر بوده و در زراعت چوب چه نوع درختانی کاشته می شود؟ گفت: زراعت چوب در دو بخش خصوصی و دولتی انجام می شود. در بخش خصوصی مردم در باغات و مستثنیات خود زراعت دارند که سطح آن هر سال تغییر می کند. عمده درختانی که برای زراعت چوب در مناطق شمالی و غربی کشور کاشته می شود صنوبر و تبریزی و در مناطق جنوبی کشور نیز اکالیپتوس است. همچنین از حدود ۵۰ سال پیش نیز بخشی از اراضی ملی تحت عنوان اراضی جنگلی به زراعت چوب اختصاص داده شد.

باید منابع آبی را مدیریت کنیم

وی در ادامه افزود: زراعت چوب در مناطق شمالی با آب‌های سبز و خاکستری صورت می‌گیرد. آب سبز آبی است که در اراضی غیر اشباع است که عمدتا در مناطق شمالی کشور وجود دارد. ولی در مناطق جنوبی کشور عمدتا از آب های خاکستری یعنی آبی که چندین بار استفاده شده، استفاده می‌شود.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی با بیان اینکه آب خاکستری در کشور کم نداریم ولی مشکل مدیریت منابع آبی داریم، گفت: ما باید بدانیم از این آب چگونه و در کجاها استفاده کنیم و به طور کل بهره‌برداری از منابع آبی نیازمند ساماندهی و برنامه‌ریزی است.

منبع: ایسنا

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید