سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
فناوری اطلاعات

سرمایه‌گذاری سازمان‌‌های اطلاعاتی و نظامی آمریکا در اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

سرمایه‌گذاری سازمان‌‌های اطلاعاتی و نظامی آمریکا در اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

وال استریت ژورنال در گزارشی با استناد به سندی تاکید کرد که شرکت آمریکایی «اسپیس‌اکس» که ارائه‌دهنده خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک است با انعقاد قراردادهایی، در حال بیشتر و نزدیک‌تر کردن روابطش با سازمان‌های اطلاعاتی و نظامی آمریکا است

وال استریت ژورنال در گزارشی با استناد به سندی ادعا می‌کند که اسپیس‌اکس با مدیریت ایلان ماسک در سال ۲۰۲۱ قراردادی طبقه‌بندی‌شده به ارزش ۱.۸ میلیارد دلار با دولت آمریکا بسته است. اسپیس‌اکس بدون اشاره به نام مشتری دولتی‌اش گفته است که انتظار دارد سود و سرمایه‌ حاصل از این قرارداد به بخش مهمی از درآمد سال‌های آینده آن شرکت تبدیل شود.

 

به گزارش سیتنا، بر اساس این گزارش، مبلغ این قرارداد و محرمانه بودن آن حاکی از وابستگی متقابل فزاینده اسپیس‌اکس با سازمان امنیت ملی آمریکا است.

 

اسپیس‌اکس از مدت‌ها پیش پرتاب ماهواره‌های طبقه‌بندی‌شده و نظامی مشتریان دفاعی دولت آمریکا به فضا را شروع کرده است. پنتاگون برای استفاده از سامانه پهن‌باند «استارلینک اسپیس»، از جمله در حوزه ارتباط اینترنتی اوکراین در جنگ با روسیه، اخیرا قراردادهایی بسته است. این سامانه بخشی از سیستم ماهواره‌ای شرکت اسپیس‌اکس است که برای فراهم کردن اینترنت ماهواره‌ای شکل گرفته‌ است.

 

اسپیس‌اکس در اواخر سال ۲۰۲۲ از «استارشیلد» رونمایی کرد. این سامانه‌ به‌طور خاص برای سازمان‌های اطلاعاتی و نظامی دولت آمریکا طراحی شده است. استارشیلد ماهواره‌هایی دارد که ضمن باقی ماندن در مدار زمین، هم‌زمان می‌توانند از عهده مدیریت ارتباطات امن، دریافت داده‌ها از زمین، و حمل حسگرها یا دیگر ابزارهای رصد برآیند.

 

وال استریت ژورنال در ادامه می‌نویسد که اسپیس‌اکس در طول بیش از بیست سال حیاتش از شرکت پرتاب‌کننده پرتابگرها به فضا به پیمانکار بزرگ امنیت ملی آمریکا تبدیل شده است.

 

بر اساس این گزارش، ایلان ماسک اندکی پس از تاسیس شرکت اسپیس‌اکس در سال ۲۰۰۲ قراردادی با یک مشتری اطلاعاتی امضا کرد که نامش فاش نشده است. اسپیس‌اکس بعد از آن پرتاب منظم ماهوارهای سازمان‌های اطلاعاتی و نظامی به فضا را آغاز کرد.

 

ایلان ماسک همچنین مدیریت تسلا، شرکت رسانه‌های اجتماعی ایکس، و سرمایه‌گذاری‌های دیگر را بر عهده دارد. از زمانی که ماسک اعلام کرد که اسپیس‌اکس کسب‌وکاری ماهواره‌ای برای فروش خدمات پرسرعت اینترنت به مصرف‌کنندگان و مشاغل به راه خواهد انداخت نزدیک به یک دهه می‌گذرد. در این مدت، این شرکت اکنون در میانه فوریه به جایی رسیده است که بزرگ‌ترین ناوگان ماهواره‌ای جهان شامل نزدیک به ۵۴۰۰ ماهواره را اداره می‌کند. استارلینک از این ماهواره‌ها برای هدف‌های غیرنظامی استفاده می‌کند.

 

اهمیت روزافزون اسپیس‌اکس برای آمریکا زمانی آشکارتر می‌شود که توجه کنیم که فضا بیش از پیش به عرصه رقابت قدرت‌های بزرگ تبدیل شده است. رقابت در فضا به‌نوعی بازتاب رقابت‌های ژئوپلیتیکی این قدرت‌ها در روی زمین است. چین نیز به‌تازگی توانایی‌های فضایی‌اش را افزایش داده است.

 

هم‌زمان، مقام‌های آمریکایی می‌گویند که روسیه در تلاش برای ساختن سلاح هسته‌ای ویژه‌ای برای هدف‌گیری ماهواره‌ها است. ماهواره‌ در ردیابی پرتاب موشک‌ها، برقراری ارتباطات ایمن، و در امنیت ملی آمریکا نقش مهمی دارند. همچنین، بسیاری از این ماهواره‌ها، به‌لطف دوربین‌ها یا حسگرهای قدرتمندی که دارند، تحرک‌ها و فعالیت‌های روی زمین را نیز زیر نظر و در کنترل دارند.

 

گفتنی است که روسیه هشدار آمریکا در مورد قابلیت‌های هسته‌ای جدید آن کشور در فضا را رد کرده است. روسیه این ادعای آمریکا را «جعل بدخواهانه» و «ترفند» کاخ سفید خوانده است که هدفش «جلب نظر قانون‌گذاران آمریکایی» برای تصویب تخصیص بودجه بیشتر به‌بهانه «مقابله با روسیه» است.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید