جمعه 7 اردیبهشت 1403
اقتصاد جهان

بیت‌کوین می‌تواند جای طلا را بگیرد؟

بیت‌کوین می‌تواند جای طلا را بگیرد؟

ریک ریدر مدیر ارشد سرمایه‌گذاری «بلک راک»، که یک شرکت خدمات مالی آمریکایی است، جمعه گذشته گفت که ارزهای دیجیتال اینجا هستند تا بمانند و در ادامه افزود: بیت کوین می تواند جایگزین طلا نیز بشود.

ریک ریدر، مدیر ارشد سرمایه گذاری «بلک راک» جمعه گذشته در مصاحبه‌ای با CNBC از قابلیت بیتکوین برای جایگزین شدن طلا صحبت کرد. بلک راک یکی از بزرگتری کمپانی‌های مدیریت دارایی در دنیا است و نزدیک به 7.4 تریلیون دلار دارایی را تحت مدیریت خود دارد.

 

به گزارش «موج اقتصادی»، ریدر با توجه به اشتیاق بانک‌های مرکزی برای ذخیره ارزهای دیجیتال و همچنین ایجاد سیستم‌های پرداخت دیجیتال در کلان شهرهای دنیا بر این عقیده است که ارزهای دیجیتال اینجا هستند تا بمانند و به گفته وی از آنجا که قابلیت‌های ارزهای دیجیتال بسیار بیشتر از طلا است، به احتمال زیاد جایگزین خوبی برای طلا خواهند بود.

 

چرا طلا و بیت‌کوین سرمایه امن شدند؟

 

طلا و بیت‌کوین را اما می‌توان از چند جنبه با یکدیگر مقایسه کرد و در درجه اول آنچه بسیار حائز اهمیت است، شفافیت، ایمنی و قانونی بودن آن است؛ طلا صدها سال است که بر عرصه دارایی‌های امن حکم فرمانی می‌کند و سیستم ایجاد شده برای تجارت آن بکر و سرقت و یا از بین بردن آن کار دشواری است. در مقابل هر چند سیستم ایجاد شده برای تجارت بیت‌‌کوین از الگوریتم‌های پیچیده‌ای تشکیل شده، اما زیرساخت‌های لازم برای ایمن‌سازی آن هنوز در همه جا تامین نشده است. از آنجایی که ردیابی بیت‌کوین بسیار دشوار است، سارقان این ارزهای دیجیتال سخت‌تر از سارقان طلا به دام خواهند افتاد.

 

جنبه دیگری که از آن طریق می‌توان طلا و بیت‌کوین را با یکدیگر مقایسه کرد، نادر بودن آن‌ها است؛ طلا و بیت‌کوین هر دو کمیاب هستند. در حالی که تنها 21 میلیون بیت‌کوین تا سال 2140 در دنیا استخراج خواهد شد و محدودیت آن مشخص است، طلا معلوم نمی‌کند که چه زمان از دل زمین بیرون خواهد آمد. همچنین گمانه‌زنی‌هایی در مورد استخراج طلا از سیارک‌ها وجود دارد و حتی برخی شرکت‌ها نیز در آینده قصد انجام این کار را دارند.

 

پتانسیل این دو سرمایه امن جنبه دیگری است که آن‌ها را کنار یکدیگر قرار داده است. طلا در طول تاریخ در بسیاری از مشاغل از موارد لوکس مانند تولید جواهرات گرفته تا کاربردهای تخصصی دندانپزشکی، الکترونیک و موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گرفته و بیت‌کوین علاوه بر اینکه تمرکز جدیدی بر فناوری بلاکچین می‌گذارد، پتانسیل بالایی نیز دارد؛ میلیاردها نفر در سراسر جهان که به زیرساخت‌های بانکی و ابزارهای سنتی مالی دسترسی ندارند، با بیت‌کوین می‌توانند بدون هیچ هزینه‌ای ارز خود را به سراسر جهان ارسال کنند. پتانسیل واقعی بیت‌کوین به عنوان وسیله‌ای در راستای بانکداری، برای افرادی که دسترسی به بانک‌های سنتی ندارند هنوز اما به طور کامل توسعه نیافته است.

 

پیش‌بینی قیمت این دو سرمایه امن طی سال 2021

 

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که قیمت بیت‌کوین در سال 2021 سربه فلک بشکد چرا که این ارز دیجیتال به گفته کارشناسان با افزایش تقاضا و کمبود عرضه مواجه خواهد شد. البته پیش‌بینی‌ها در خصوص قیمت آن در طی سال 2021 از 19 هزار دلار تا 119 هزار دلار در نوسان است و همچنین در خصوص طلا نیز پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که قیمت این فلز گران‌بها با آغاز سال جدید تا 2100 دلار بالا رود. البته هر دو سرمایه امن بسیار تحت تاثیر تنش‌های سیاسی، ژئوپولیتیک واقتصادی قرار دارند و با هر تنشی امکان دارد که قیمت آنها سر به فلک بکشد و یا ریزش بی‌سابقه‌ای را تجربه کند.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید